Een onmogelijke keuze – Claire Mackintosh RECENSIE

Recensie: Een onmogelijke keuze – Claire Mackintosh

Pip en Max zijn gelukkig getrouwd en hebben een prachtige zoon. Hun leven is precies zoals ze voor ogen hadden, totdat ze op een dag het verschrikkelijke nieuws krijgen dat hun zoon Dylan kanker heeft. Hij is ongeneeslijk ziek en ze vechten voor Dylans leven. Op een dag komen ze voor een onmogelijke keuze te staan die geen enkele ouder zou moeten maken. Pip wil de behandeling stopzetten. Max wil de behandeling voortzetten. Maar wat als ze het niet eens worden met elkaar? Dit verhaal vertelt hun levens zoals ze hadden kunnen zijn.

Een onmogelijke keuze is geïnspireerd op een tragische gebeurtenis uit het leven van de schrijfster. In 2006 werden Claire Mackintosh en haar man voor de onmogelijke keuze gesteld om hun doodzieke zoon in leven te houden of de apparaten los te koppelen en hem te laten sterven. Het was een besluit dat ze snel moesten nemen, maar vooral gezamenlijk. Claire vroeg zich af wat er zou gebeuren als ze als stel niet tot een gezamenlijk besluit zouden komen. Hoe vaak zie je in de media wel niet verschijnen dat ouders niet akkoord gaan met het advies van de behandelaars van hun kind? ‘Iedereen heeft er een mening over, maar de waarheid is dat niemand van ons ooit weet wat de juiste weg is. Geen mens kan de toekomst voorspellen, dus moeten we een besluit nemen op basis van de beschikbare feiten, en soms ook op wat ons hart ons ingeeft.’ –  Claire Mackintosh.

Een onmogelijke keuze van Claire Mackintosh is een hartverscheurend, maar vooral indrukwekkend verhaal dat je niet meer loslaat. Het is verdrietig, maar hoop voert vooral de boventoon. Hoop op de toekomst, op een leven na die onontkoombare tragedie. De boodschap van Claire Mackintosh is dat we bij zulke zware keuzes in het leven onmogelijk kunnen voorspellen wat de toekomst zal brengen. Maar je bent wel in staat om invulling te geven aan de jaren erna. Je kan weer kiezen om te leven.

Tijdens het lezen van het verhaal voel je het verdriet van de schrijfster. Het kan niet anders dan dat dit boek heel moeilijk was om te schrijven. Wat Claire Mackintosh met de indeling van het boek heeft gedaan is pure kunst. Halverwege het boek, nadat je de beweegredenen van Max, Pip en Leila hebt gelezen, splits het verhaal in tweeën. Niemand kan de toekomst voorspellen en daarom heeft Claire Mackintosh twee versies van de mogelijke afloop geschreven. Je leest het verhaal zoals het had kunnen lopen als de behandeling van Dylan werd stopgezet evenals wanneer de behandeling werd voortgezet.

In Een onmogelijke keuze lees je het verhaal vanuit drie perspectieven: die van Pip, Max en dokter Leila.

Pip is een liefdevolle en sociale moeder die alles voor haar kind over heeft. Nadat Dylan ziek werd heeft ze haar baan voor hem opgezegd, zodat ze de hele dag voor haar zoon kon zorgen. Wanneer Pip ziet dat Dylan geen kwaliteit van leven heeft als ze hem laten leven, besluit ze dat ze behandeling stop wil zetten.

Max is erg analytisch en strategisch, dit komt door zijn beroep. Nadat Dylan ziek is geworden leest hij het ene na het andere onderzoek op zoek naar overlevingskansen en (nieuwe) behandelingsmogelijkheden voor hun zoon. Dan stuit Max op een onderzoek voor een behandeling dat de mogelijkheid heeft om de levensverwachting van Dylan te vergroten. Max besluit alles op alles te zetten om het leven van zijn zoon te redden.

Leila is de behandelend arts van Dylan. Het mooie aan dit personage is dat ze familie geruststelt en de harde woorden die vallen niet persoonlijk opvat. Leila kan in de ogen van de ouders lezen wat ze echt zouden willen zeggen.

Het is heel knap hoe de personages van Max en Pip zijn neergezet. Je leeft enorm mee ze mee en voelt hun verdriet.

Claire Mackintosh heeft een fijne schrijfstijl. Ondanks dat het boek zwaarbeladen is, is het een makkelijk te lezen boek. Het is indringend, maar vooral indrukwekkend. De schrijfster heeft alles uitvoerig beschreven, waardoor je overal een goed beeld van krijgt. Het is ontzettend knap geschreven. Je kan het boek niet lezen zonder een doos tissues naast je, want tranen gegarandeerd!

Het is niet voor iedereen een makkelijk boek om te lezen, vanwege het zwaarbeladen onderwerp, maar hoop voert vooral de boventoon. Een onmogelijke keuze van Claire Mackintosh laat je zien welke dingen in het leven echt belangrijk zijn.

Een onmogelijke keuze

1  2  3  4  5

Pip en Max hebben een gelukkig huwelijk. Wanneer hun zoontje Dylan ongeneeslijk ziek wordt vechten ze voor zijn leven, maar ze komen uiteindelijk voor de moeilijkste beslissing van hun leven te staan. Pip wil de behandeling stoppen. Max wil deze voortzetten. Een onmogelijke keuze. Stel dat je het op dat moment niet eens wordt.

Dit verhaal vertelt hun levens zoals ze hadden kunnen zijn.