Een ketting van jade - Kirsty Manning RECENSIE

Recensie: Een ketting van jade – Kirsty Manning

Een ketting van jade gaat over Alexandra, beurshandelaar uit Londen, die voor het overlijden van haar opa terugkeert naar geboorteland Australië. Haar oma Romy, met wie Alexandra een heel nauwe band heeft, is niet haar biologische grootmoeder want al haar leven lang weet Alexandra dat haar roots in China liggen. Romy heeft ook een historie in China, in Shanghai om precies te zijn. Tijdens de brute jaren van de Tweede Wereldoorlog vlucht zij uit geboortestad Wenen om de veiligheid in het Oosten te zoeken. De zoektocht van Alexandra brengt niet alleen haar eigen geschiedenis stukje bij beetje boven water, maar legt ook het leven van haar grootouders geheel bloot.

Met deze roman heeft Kirsty Manning een prachtig familieverhaal geschreven. Hoewel Een ketting van jade vanuit het perspectief van de hoofdpersoon Alexandra is geschreven, komt de lezer ook veel van de andere familieleden en personages uit het verhaal te weten. Dit komt voornamelijk door de gedetailleerde manier van schrijven en maakt het verhaal dynamisch en interessant.

In Een ketting van jade wordt veelvuldig met de tijd gespeeld. Vooruitblikken, maar voornamelijk terugblikken, zijn continu aan de orde. Aan het begin van het verhaal kan dit wat onrustig overkomen, er worden dan in korte tijd veel verschillende personages geïntroduceerd met ieder een eigen verhaal. Naar mate de hoofdstukken vorderen is dit juist een grote kracht van schrijfster Kirsty Manning; het zorgt dan namelijk voor veel dynamiek en maakt dat de lezer benieuwd is naar het verloop van al deze levens.

De schrijfstijl is makkelijk en goed te volgen. Hoewel een gedeelte van het boek zich in het verleden afspeelt, met daarbij behorende jargon, beschrijft Kirsty Manning de passages uitvoerig. De dialogen in het boek zijn grappig en maken dat, ondanks het heftige onderwerp, de lezer geregeld een lach om de mond zal krijgen.

Met Een ketting van jade schrijft Kirsty Manning een roman met een historisch tintje. Het boek is een absolute must-have voor lezers die houden van familieverhalen. Met haar fijne, duidelijke en uitgebreide schrijfstijl maakt Kirsty Manning het verhaal laagdrempelig. Door de uitstapjes naar het verleden van oma Romy is het moeilijk het boek weg te leggen: lezers willen dolgraag te weten komen wat nu de waarheid is!

Een ketting van jade

1  2  3  4  5

Shanghai, 1939. Als de Joodse vluchtelinge Romy in het huis naast Li komt wonen, zijn de meisjes al snel onafscheidelijk. Maar de Tweede Wereldoorlog verspreidt zich als een olievlek over de wereld, en het lot is de vriendinnen niet welgezind. Melbourne, 2016. Alexandra's ouders zijn overleden toen zij nog een baby was, en haar grootouders hebben altijd gezwegen
    over haar moeders afkomst. Nu haar opa op sterven ligt, vertelt hij haar eindelijk meer over het verleden. Dat is het begin van een zoektocht die Alexandra naar Shanghai voert…