Van peuter tot kleuter - Hedvig Montgomery RECENSIE

Recensie: Van peuter tot kleuter - Hedvig Montgomery

Hedvig Montgomery is terug met een nieuw boek over de Scandinavische kunst van het opvoeden. Ditmaal focust ze zich op de fase van peuter tot kleuter. In dit boek leert ze ouders/verzorgers alles over de zeven stappen naar succesvol ouderschap. Daarnaast gaat het in op de meest belangrijke vraagstukken die je als ouders/verzorgers tegenkomt wanneer je thuis een peuter hebt.

Eerder bracht Hedvig Montgomery al twee boeken uit in deze serie, namelijk De zeven stappen naar succesvol ouderschap en Baby & Dreumes. Nu dus een derde vervolg, namelijk Van peuter tot kleuter, de leeftijd 2-6 jaar. Het is jammer dat in dit nieuwe boek de zeven stappen naar succesvol ouderschap min of meer worden herhaald. Ook al worden ze nu gespecificeerd voor deze leeftijd, het blijft een beetje zonde.

Het boek is mooi vormgegeven met zachte kleuren, fijne titels en subtitels. Ook heeft het boek af en toe kleine, leuke illustraties. Dit maakt het boek zeer overzichtelijk, ook door de kleine tekstvakken en kolommen die hier en daar staan. Wanneer je iets specifieks zoekt, kan je het gemakkelijk vinden. Het boek heeft een duidelijke inhoudsopgave. In het hoofdstuk “De grote thema’s” lees je over het kinderdagverblijf, ruziënde kinderen, voeding, slaap, schermtijd en social media, scheiden & de verdeling van de kinderen. De Scandinavische kunst van het opvoeden is in mijn ogen niet heel bijzonder anders dan wat ik gewend ben, maar wie weet is het voor sommige mensen wel erg inspirerend en vernieuwend. In ieder geval wijdt Hedvig Montgomery uitgebreid aandacht aan de emotionele ontwikkeling van het kind. Praat met je kinderen. Hoe jong ze ook zijn, je kan wel degelijk een gesprek met ze voeren. En zie en hoor de emoties van je kind. Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Van peuter tot kleuter is een vrij praktisch boek. De teksten zijn telkens kort en krachtig. Ze geven wat achtergrondinformatie, maar vooral ook gelijk toepasbare tips. Alhoewel het boek soms niet heel vernieuwende tips geeft, kan het voor ouders en verzorgers toch fijn zijn om af en toe bevestigd te worden of nieuwe inzichten op te doen. Een ander groot pluspunt van dit boek is dat Hedvig Montgomery altijd beide ouders/verzorgers aanspreekt. Ze spreekt altijd van in de trant van “Je kind”. Gelukkig is dit niet een van de vele opvoedboeken waarin alleen de moeder wordt aangespoord. Dit boek is modern!

O ja, voor de trouwe lezers van deze serie. Er is ook een boek over De basisschooljaren.

Van peuter tot kleuter

1  2  3  4  5

Hedvig Montgomery, bekend van de boekenserie De zeven stappen naar succesvol ouderschap, is terug met haar derde boek. Dit boek, gericht op de opvoeding van kinderen tussen de 2 en 6 jaar oud, geeft antwoord op de meest prangende vragen van ouders:
    - Wat is nu goed opvoeden?
    - Is het belangrijk dat je kleuter nu al vriendschappen sluit?
    - Hoe erg is het als broers en zussen weleens vechten?