Het oog van de Dageraad - Maria Postema en Maarten Bruns RECENSIE

Recensie: Het oog van de Dageraad - Maria Postema en Maarten Bruns

Elvis heeft een misstap begaan, eentje waar hij ontzettend veel spijt van heeft en zichzelf niet kan vergeven. Maar nu zit hij toch in de problemen, het wordt kiezen: of de gevangenis in of meedoen aan het project Zeestroom. Hij kiest voor het laatste en gaat samen met elf anderen op een boot het Caribisch gebied doorvaren. Het idee is dat de coaches hen op deze reis leren de beste versie van zichzelf te worden, maar de boot lijkt alleen maar het slechtste naar boven te halen. Komt het nog goed met deze jongeren? En wat heeft het gejatte oog van de god Egouma ermee te maken?

Het oog van de Dageraad van Maria Postema en Maarten Bruns is een echt spannend jongensboek. Hoewel de introductie of de achterflap misschien niet heel overtuigend overkomt, is Het oog van de Dageraad absoluut een aanrader. Het is geen doorsnee verhaal. Het thema klinkt misschien een beetje opvoedkundig, maar de uitwerking is dat echt niet.

Sterker nog, het lukt de coaches helemaal niet om deze groep kinderen bij elkaar te krijgen. Olivia en Jet blijven elkaar in de haren vliegen en wat heeft Maurits, de zoon van een grote onderwereldadvocaat, op zijn kerfstok? Omdat de personages zo verschillend zijn, zorgt dit voor heel leuke wendingen in het verhaal. Het hele verhaal wordt beschreven vanuit Elvis, maar dat betekent niet dat de rest buiten spel staan.

Maria Postema en Maarten Bruns hebben een heel fijne, vlotte schrijfstijl. De zinnen zijn niet lang en de woorden niet heel ingewikkeld. De jongeren in Het oog van de Dageraad zijn ongeveer tussen de veertien en de achttien. Dit zorgt ervoor dat boek vooral de wat oudere jongens aan zullen spreken.

Het meest verassende aan het hele verhaal is de oplopende spanning. Nadat Elvis het oog van de god Egouma heeft gestolen, lijkt alles helemaal fout te gaan. Er gebeuren nog meer gekke dingen dan anders en de sfeer is nog meer gespannen dan eerst. Maar dat is niet het enige wat aan Elvis knaagt. Maurits zet van alle kanten nog meer druk op Elvis. Krijgt Elvis alle problemen op tijd opgelost of gaan ze op het schip ten onder?

Voor iedere jongen die wel eens iets anders wil lezen, is Het oog van de Dageraad absoluut het boek dat je zoekt. Het is makkelijk geschreven en leest zo weg. Bovendien is het boek zo spannend dat je het eigenlijk onmogelijk weg kan leggen en het het liefst in één keer uit leest. Dus prik door de achterflap heen en geef het een kans, want Het oog van de Dageraad is het zeker weten waard!

Het Oog van de Dageraad

1  2  3  4  5

De rechter had hem voor de keuze gesteld: meedoen aan het programma van Zeestroom of zes maanden jeugdgevangenis. De keuze was snel gemaakt: wie ging er een halfjaar in de bak zitten als je ook vier maanden op een boot door het Caribisch gebied kon varen? Maar nu zou hij heel wat over hebben voor een kale cel met water en brood.

Elvis gaat met een groep jongeren die een misstap hebben begaan vier maanden zeilen om zijn leven te beteren. Na een heftige storm moet het schip aanleggen bij een klein eiland in de Caribische Zee. Tijdens een tocht door de jungle ontdekt Elvis een beeld: het oog van Egouma, een god die beslist over gezondheid en ziekte. De gids waarschuwt: het oog kan mensen genezen of ziek maken. Maar wie het oog boos maakt, zal onheil over zichzelf en anderen afroepen. Elvis denkt aan Lisanne-misschien kan hij het nog goedmaken. Hij steelt het stenen oog. Met verwoestende gevolgen…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane