Alle ouders klungelen maar wat aan - Anna van den Breemer RECENSIE

Recensie: Alle ouders klungelen maar wat aan - Anna van den Breemer

Er zijn vragen waar elke ouder wel eens mee geconfronteerd wordt en waar men graag een antwoord op wil. Want hoe ga je om met de zogenaamde tropenjaren? Of hoe kan je leren jouw puber in huis wat beter te begrijpen? In Alle ouders klungelen maar wat aan behandelt Anna Van Den Breemer een aantal herkenbare vragen van jonge ouders.

Alle ouders klungelen maar wat aan is een vrij dun boekje met een vrolijke cover dat hierdoor niet onmiddellijk de indruk geeft een wetenschappelijk naslagwerk te zijn. Het is eerder een boekje waarin vele ouders herkenbare situaties zullen terugvinden en hopelijk ook wat zinvolle tips.

Anna van den Breemer snijdt in haar boek 5 grote thema’s aan waaronder de dagelijkse beslommeringen, opvoeden en tradities binnen het gezin. Op elk thema wordt dieper ingegaan aan de hand van enkele vragen. Deze kunnen gaan over baby’s, peuters tot zelfs pubers of de relatie met je partner. Handig om eens te lezen, zeker wanneer je meerdere kinderen hebt van verschillende leeftijden. Maar in zo’n dun boekje kan een kindertijd van 18 jaar niet grondig behandeld worden. Daarom lees je over alles wel wat, maar wordt nergens diep op ingegaan.

De opbouw van Alle ouders klungelen maar wat aan is steeds dezelfde. Er wordt vertrokken vanuit een bepaald vraagstuk dat van toepassing is op een doorsnee gezin. Dan volgt een korte situatieschets, de mening van één of meerdere deskundigen en tot slot nog wat hapklare info. Dit alles werd steeds neergeschreven in een drie- à viertalpagina’s. Als ouder haal je er zeker af en toe een handige tip uit. Maar alles in dit boek wordt zo snel besproken waardoor je geen openbaring van informatie mag verwachten.

Om de vaste structuur van het boek wat te doorbreken wordt aan het einde van elk thema kort een bekende Nederlander geïnterviewd. Uiteraard zijn het allemaal ouders, die hun visie op het ouderschap even kort meegeven. De informatie is ook hier opnieuw heel kort waardoor het eerder even interessant als tussendoortje is.

Waar Anna van den Breemer met Alle ouders klungelen maar wat aan zeker in geslaagd is, is om een luchtig en vlotlezend boek voor jonge ouders te schrijven. De schrijfstijl is heel aangenaam en door de verschillende thema’s wordt heengevlogen. Het boekje gaat dus nooit vervelen maar ook niet enorm boeien. Het is vooral leuk wanneer je even bevestiging wilt dat je niet de enige bent die vaak eens wat hulp kan gebruiken om jouw gezin in evenwicht te houden.

Lees dit boek wanneer je als ouder eens even de tijd hebt om in een snel tempo enkele leuke tips te lezen over het ouderschap, over kleine én grote kinderen.

Alle ouders klungelen maar wat aan

1  2  3  4  5

Hoe houd je je relatie leuk tijdens de tropenjaren? Wat doe je als je peuter een driftbui heeft in de supermarkt? Hoe krijg je moeilijke eters toch aan de wortels en broccoli? In de populaire opvoedrubriek "Iedereen doet maar wat' in de Volkskrant behandelt journalist Anna van den Breemer wekelijks kwesties waar ouders vandaag de dag mee worstelen. En dat zijn er nogal wat. Opvoeden kan een mijnenveld zijn: zo veel meningen, zo veel twijfels.
    In Alle ouders klungelen maar wat aan beschrijft Van den Breemer op geestige wijze de grote en kleine problemen waar ouders dagelijks tegenaan lopen. Ze put daarbij uit haar eigen – bepaald niet perfecte – gezinsleven, gaat te rade bij deskundigen voor advies en vraagt andere ouders naar hun ultieme tips. Een onmisbaar boek voor alle worstelende ouders die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.