SOS red het bos - Fleur Hendriks RECENSIE

Recensie: Sos red het bos - Fleur Hendriks

Jochem, Elvera, Leo en Mollie vormen samen de bende van Oorwoud.
Ze zijn dol op alles wat groeit en bloeit, wat kruipt en sluipt en brult en miauwt!
Samen zetten ze zich met heel hun hart in voor dier en natuur.
In Sos red het bos gaan ze de strijd aan met de projectontwikkellaars van Plaza Overdadia. Deze willen het Buzzebos kappen en er een groot winkelcentrum voor in de plaats bouwen. Lukt het de bende van Oorwoud om daar een stokje voor te steken?

De bende van Oorwoud Sos red het bos is een vrolijke uitgave met veel kleurrijke illustraties van Frodo de Decker afgewisseld met een speelse opmaak met diverse lettertypes in verschillende kleuren om de gemoedstoestand van de hoofdpersonen aan te geven. De schrijfstijl van Fleur Hendriks is al net zo levendig als de opmaak met veel zelfbedachte namen zoals: Sos bosballen, bebosseld, beestenbabbel, luistervink en plantastische plantplosies. De hoofstukken zijn precies lang genoeg om geconcentreerd te blijven waardoor ook de kinderen die niet graag lezen plezier aan dit boek zullen beleven. De verhalen worden afgewisseld met Tijd voor actie! pagina’s. De actiepunten zijn opgemaakt alsof het een pamflet is met actiepunten wat je bijvoorbeeld kunt doen als je een gewond dier vindt, hoe je je eigen zaadbommen maakt en een idee voor een dierenmanieren menuspel. En dat is niet het enige De bende van oorwoud Sos red het bos bevat nog meer extra’s in de vorm van liedjes. Door het boek heen staan er muzieknootjes waar een liedje van Radio Oorwoud bij hoort die je kunt beluisteren via de app. Het boek bevat een code waarmee je de app kunt activeren.

De bende van Oorwoud Sos red het bos is een leerzaam en spannend verhaal voor natuurliefhebbers vanaf 10 jaar. Fleur Hendriks legt de nadruk op het goed verzorgen van dieren en natuur wat zeker in deze tijd heel belangrijk is. Er worden steeds meer bossen gekapt om plaats te maken voor kantoren, huizen en wegen. Kinderen hebben de toekomst en het is goed dat zij door dit boek leren hoe belangrijk groen om ons heen is. Niet alleen voor zuurstofopname, maar ook voor rust, ruimte en ontspanning (wandelen) en de diversiteit in flora en fauna waardoor onze gewassen groeien (bestuiving). Kortom Fleur Hendriks geeft het al aan op pagina 15: Wat kun jij doen om de dieren of natuur te helpen? Een goede vraag om de kinderen in de klas te stellen. Laat ze een actieplan maken. Schrijf, teken, knutsel en ga vooral naar buiten, de natuur in!

De bende van Oorwoud 1 - SOS Red het bos

1  2  3  4  5

Een spannend, grappig én groen verhaal. In samenwerking met WWF. Voor natuurvrienden vanaf 10 jaar.
    Tijd voor actie. Wat? De bende van Oorwoud kan het bijna niet geloven. Hun geliefde Buzzebos moet gekapt worden … om plaats te maken voor een groot winkelcentrum! Maar de mooie natuur dan? En alle dieren in het bos? De bende besluit niet zomaar op te geven. Samen bedenken ze een waanzinnig plan. Want als er één ding is wat de bendeleden kunnen, dan is het wel IN ACTIE KOMEN!