Meisje - Edna O'Brien RECENSIE

Recensie: Meisje - Edna O’Brien

In het nieuwste boek Meisje van Edna O’Brien wordt de naamloze hoofdpersoon ontvoerd door Boko Haram. In de volgende tweehonderd bladzijde word je meegevoerd met haar reis door de jungle en weer terug naar de bewoonde wereld.

De cover van de Engelse versie van het boek is intrigerende en sterker dan die van de Nederlandse versie. Op de roman uitgegeven door De Bezige Bij staat een meisje die je van de achterkant ziet en voorruit lijkt te kijken. Verder worden er alleen maar aardtinten gebruikt.

Naar aanleiding van de flaptekst weet je dat dit boek een pijnlijk verhaal is, gebaseerd op de werkelijkheid. Om het verhaal zo dichtbij de waarheid te brengen als mogelijk is Edna O’Brien verschillende malen naar Nigeria gereisd en zijn er experts bij betrokken. Het begin van het verhaal gaat vrij vlot en je wordt regelmatig geshockeert door de verschrikkingen die de hoofdpersoon meemaakt. Hierdoor wil je snel doorlezen

Ongeveer halverwege het verhaal weet ‘meisje’ te ontsnappen van Boko Haram, echter valt het verhaal hier al een beetje stil. Ondanks dat de terugweg niet te lang of te kort meegenomen wordt in het boek is het zeker niet spannend of een verschrikking. Als de hoofdpersoon richting het einde gescheiden wordt van haar dochtertje loopt het helemaal dood. Je voelt haar verwarring, maar op de een of andere manier komt de verdriet die beschreven wordt niet over. Het karakter wordt vlak. Ergens is dit wel te begrijpen. Alleen de mensen die het echt meegemaakt hebben zullen de pijn kunnen beschrijven, maar het einde van het verhaal verschijnt zo eerder dan het einde van het boek.

Helaas zijn de bijfiguren altijd kort genoeg in het verhaal om iets toe te voegen, maar niet lang genoeg voor een persoonlijke ontwikkeling. De diepgang die je krijgt door hun ontwikkeling ontbreekt.

Meisje van Edna O’Brien is een verhaal dat iedereen zijn aandacht weer zal laten wenden naar Nigeria, dat door andere wereldgebeurtenissen overstemd wordt in het nieuws. Toch blijft de emotie niet lang genoeg hangen om het boek tot een goed einde te brengen, nog een keer te lezen of jaren later nog te herinneren.

Recensie: Meisje - Edna O’Brien

Meisje

1  2  3  4  5

Nadat ze wordt gevangen, ontvoerd en uitgehuwelijkt aan een lid van Boko Haram, is de jonge hoofdpersoon van deze roman onderdeel van een gemeente die wordt geregeerd door niets anders dan bruut geweld. Ze is zelf nog niet eens volwassen, maar wordt gedwongen om voor zichzelf en haar pasgeboren kind op te komen. Te midden van deze chaos en waanzin biedt zich ineens de mogelijkheid tot ontsnappen aan. Deze tocht leidt haar echter naar nieuw gevaar en meer ontberingen, door de bossen en onvergeeflijke wildernis van noordoostelijk Nigeria, om te eindigen bij een samenleving die weigert de realiteit onder ogen te zien. Hoe kunnen we liefhebben in een wereld die op losse schroeven staat? Hoe moeten we de barbaarse acties van onze vijanden begrijpen en vergiffenis voelen voor misdaden die uit naam van een ideologie worden gepleegd?

Meisje is een hartverscheurend portret van een jonge, sterke vrouw die op verbijsterende wijze weet te overleven in een gruwelijke omgeving.