Het werkstuk - Simon van der Geest RECENSIE

Recensie: Het werkstuk - Simon van der Geest

Wanneer Eva van de juf de opdracht krijgt om een werkstuk te schrijven over een onderwerp wat met biologie te maken heeft, kiest ze voor ´biologische vaders´. Eva kent haar vader niet, en haar moeder wil niets over hem vertellen. Eva besluit op zoek te gaan naar haar biologische vader, wat haar naar de jungle van Suriname brengt…

Simon van der Geest heeft een bijzonder boek geschreven. In Het werkstuk verdiept Eva zich in eerste instantie in biologische vaders, maar na een poosje wil ze er werk van maken om haar eigen vader te vinden. Hij komt uit Suriname en is na zijn korte relatie met de moeder van Eva weer terug gegaan. Omdat haar moeder niet met haar mee wil, schakelt ze een televisieprogramma in, die verloren familieleden terug helpt te vinden. Als je kritisch kijkt, is de manier waarop de twaalfjarige Eva handelt, niet mogelijk. Ze zegt tegen de mensen van het programma dat haar moeder het goed vind dat ze in huis filmen, maar in het echt zou dit nooit mogen zonder schriftelijke toestemming van de volwassene. Ook is het vrij apart dat Eva pas op haar twaalfde jaar zoveel interesse in haar vader krijgt. Wel moeten we zeggen dat het een kinderboek is, en het daarom niet heel belangrijk is om op dit soort details te letten.

Het werkstuk bestaat uit korte hoofdstukken, waardoor het gemakkelijk wegleest. Er zitten tekeningen in het boek die er leuk uitzien en aansluiten bij het verhaal. Ook zie je het werkstuk wat Eva maakt, zoals ze het zelf schrijft en er tekeningetjes bij maakt. Dit maakt het boek extra leuk en grappig, bijvoorbeeld omdat Eva zelf elf tenen heeft en dit dan ook tekent. Hierdoor zou haar vader ook elf tenen moeten hebben, en dit is een aspect wat heel het boek telkens terugkomt.

De ondertitel van het boek is ´of hoe ik verdween in de jungle.´ Eva is met de mensen van het programma in Suriname en haar vader woont in een klein dorpje, midden in de rimboe. Het is vrij onwaarschijnlijk dat Eva het voor elkaar krijgt om bij de cameraploeg weg te komen in Suriname. Als je als volwassenen met een kind van twaalf op pad gaat, moet je echt beter op haar letten en vooral wanneer het niet jouw eigen kind is! Nu kan het natuurlijk altijd gebeuren dat je een kind uit het oog verliest, maar alles bij elkaar is de situatie niet heel geloofwaardig.

Simon van der Geest heeft met Het werkstuk een leuk boek voor de jonge lezer geschreven, al is het niet het beste verhaal ooit. Het is een lekker boek om gewoon voor de lol te lezen, of wanneer je nieuwsgierig bent of het Eva lukt om haar vader te vinden!

Het werkstuk

1  2  3  4  5

Eva heeft elf tenen, één beroemde moeder, en nul vaders. Oké, ze heeft wel een vader, maar haar moeder wil niets over hem vertellen. Als Eva een werkstuk moet maken over iets waar ze meer over wil weten, kiest ze dus "biologische vaders' als onderwerp. Hoe meer Eva zich in haar werkstuk vastbijt, hoe zekerder ze weet dat ze haar vader wil ontmoeten. Als ze ontdekt dat hij waarschijnlijk in Suriname woont, schakelt ze stiekem de hulp in van een televisieprogramma. Het wordt een duizelingwekkende zoektocht. Hoe ver gaat ze om haar vader te vinden?