Het bloemenmeisje - Anya Niewierra RECENSIE

Recensie: Het bloemenmeisje - Anya Niewierra

Op veertienjarige leeftijd wordt de verwilderde Nina gevonden in de Franse Pyreneeën, naast het versierde lichaam van haar dode moeder. Ze wordt meegenomen naar de bewoonde wereld. Bijna dertig jaar later heeft ze leidt ze een teruggetrokken bestaan als kruidenarts. Haar leven komt opnieuw op zijn kop te staan als Théa Wanders haar bezoekt. Zij blijkt de tweelingzus van Nina te zijn, van wie zij na hun geboorte werd gescheiden. Samen doen ze onderzoek naar de moord op hun moeder. Dan verdwijnt Théa plotseling. Nina’s zoektocht wordt een race tegen de klok...

De vaart zit er vooral aan het begin goed in. De proloog is spannend en beeldend beschreven. Meteen wordt de titel verklaard: het bloemenmeisje is Nina Fleurie, die op veertienjarige leeftijd gevonden wordt bij het lichaam van haar dode moeder. De proloog roept echter nog veel meer vragen op. Wat doet het meisje alleen in de bergen? Waarom en door wie is haar moeder vermoord? Hoe komt het dat ze nooit contact heeft gehad met de bewoonde wereld? Wie is Nina Fleurie en wat is haar verhaal?

In het eerste hoofdstuk leer je Nina kennen. Het wordt direct duidelijk dat ze een intrigerend personage is. Bijna dertig jaar na de dood van haar moeder leidt ze als kruidenarts een succesvol maar teruggetrokken bestaan in de Pyreneeën. Ze is excentriek, maar je kunt je makkelijk in haar inleven. Dit komt met name door de prachtige manier waarop Anya Niewierra het waanzinnige perspectief van Nina beschrijft. Via Nina, die de wereld voornamelijk waarneemt in geuren, laat de auteur je de wereld ervaren zoals je dat niet eerder hebt gedaan. Nina’s kennis over kruiden voegt een bijna mystieke tint toe.

De actie wordt al aan het einde van het eerste hoofdstuk in gang gezet wanneer Théa opduikt in Nina’s leven. Zij blijkt Nina’s tweelingzus te zijn. Samen duiken ze in hun verleden en ze zijn vastberaden de moord op hun moeder op te lossen. Als lezer word je meegesleept in het mysterie. De auteur weet de informatie op zo’n manier te doseren dat je telkens iets meer te weten komt over Nina’s verleden, maar nooit genoeg om het volledige plaatje te kunnen zien. De korte monologen aan het begin van elke episode die zijn geschreven vanuit het perspectief van Théa, voegen daar nog een laag aan toe.

Het bloemenmeisje begint met een overzicht van de vele personages. Dat belooft meestal niet veel goeds. Wordt het verhaal dan zó ingewikkeld dat de lezer terug moet bladeren om het overzicht te houden? Het lijkt mee te vallen. De auteur zorgt ervoor dat het begrijpelijk blijft door de personages regelmatig te laten terugkeren. Dat doet ze op een subtiele manier. Lang gaat dit goed. Tegen het einde wordt het helaas toch verwarrend door de grote hoeveelheid namen. Je moet af en toe terugbladeren om op te zoeken wie wie ook alweer was. Dat haalt de vaart uit het verhaal.

Desondanks is Het bloemenmeisje een echte pageturner. Anya Niewierra zet een aangrijpende en verrassende thriller neer over verwantschap, verraad en de menselijke geest.

Het bloemenmeisje

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het bloemenmeisje van Anya Niewierra is een zinderende psychologische thriller over moederschap, verraad en menselijk onvermogen.
    De 43-jarige Franse kruidenarts Nina Fleurie leidt een teruggetrokken bestaan in de Pyreneeën. Haar afgezonderde leven verandert wanneer zij bezoek krijgt van een Nederlandse vrouw. Deze Théa Wanders blijkt haar tweelingzus, van wie zij als baby werd gescheiden.
    Théa had een gelukkige jeugd in Maastricht terwijl Nina tot haar veertiende door haar moeder Mia werd verstopt in de desolate Pyreneeën. Hier schiep de gevoelloze Mia een eigen religie en leerde Nina dat mensen Duivels zijn.
    Als haar moeder vervolgens wordt vermoord, wordt de verwilderde Nina gevangen en meegenomen naar de bewoonde wereld, waar ze nooit écht aardt. Pas met de komst van haar tweelingzus voelt Nina zich voor het eerst verbonden met een mens. Maar dan verdwijnt Théa. De wanhopige Nina start een zoektocht die leidt naar het bizarre verleden van haar moeder én haar moeders moordenaar…