Geestman - A. H. J. Dautzenberg RECENSIE

Recensie: Geestman - A. H. J. Dautzenberg

Geestman is de nieuwe roman van AHJ Dautzenberg. We maken kennis met de Man, die een date heeft met een vrouw in zijn eigen huis. De Man voelt zich hier echter heel ongemakkelijk bij en ergert zich aan zijn date. Wat volgt is een reis door de wondere wereld van het onderbewustzijn en de fantasie, Alice in Wonderland voor volwassenen. De Man klimt uit het raam en komt buiten een vogeltje tegen die hem aanmoedigt zich in een plas water te laten vallen. Eenmaal in de plas gevallen leidt een blinde mol de Man door een groot doolhof heen. Onderweg komen de mol en de Man allerlei obstakels tegen die seksuele fantasieën van de Man zelf zijn. De mol vreet onder andere een enorme borst weg waardoor ze uiteindelijk bij de kern komen, de dichter.

Anton Hedwig Jozef (AHJ) Dautzenberg heeft met Geestman zijn vijfde roman weten te schrijven. Van begin tot einde is het verhaal bijzonder. Er zit weinig tot geen lijn in het boek en de boodschap van Dautzenberg is wat mij betreft een raadsel. De hoofdstuk nummering is apart, het eerste hoofdstuk heet Begin. Daarna krijgen de hoofdstukken de titels Drie, Twee en Eén. Op het moment dat de Man in de wondere wereld van de fantasie is krijgen de hoofdstukken een romeinse cijfer als titel die nu wel optellen in plaats van aftellen. Tevens zijn er twee hoofdstukken met de titel ‘7. Een vreugdevolle bevrijding’. De logica tussen de verschillende titels van de hoofdstukken is ver te zoeken, wat de structuur van het boek erg warrig maakt.

Wanneer de Man bij het vogeltje de dichter is aangekomen volgt in Geestman een 26 pagina tellende bundel met natuurgedichten. Deze gedichten zijn het beste te omschrijven als abstracte figuren, de datakant van de natuur. Aldus de dichter zal de bundel tot antwoorden leiden. Als lezer blijf je echter met nog meer vragen zitten, want er komt geen duidelijk antwoord.

“ ‘Interessant,’ reageert de man. Een vogeltje dat komt en gaat, denkt hij, een dichtbundel die uit het niets verschijnt. Hij bukt en pakt de bundel op. ‘Niets verschijnt uit het niets,’ zegt het vogeltje streng. ‘Ik stel voor dat u de bundel leest, misschien krijgt u dan de antwoorden die u zoekt. Neem vooral de tijd. Gaat u hier maar zitten, tegen het raam, dan heeft u het perfecte licht. Alles resoneert.’ “

Als de Man bijna weer terug is in de werkelijkheid volgen een aantal dagboeknotities van Dautzenberg die zijn relatiebreuk symboliseren. Dit stuk tekst komt een soort van uit de lucht vallen en voegt weinig toe. Hierna komen we namelijk weer terug bij de Man die terugkomt bij zijn date in zijn eigen huis.

Dautzenberg heeft met Geestman een ‘bijzonder’ boek geschreven, de vraag is echter wat zijn achterliggende gedachte is. Het moet je liggen, en anders moet je het verhaal links laten liggen.

Recensie: Geestman - AHJ Dautzenberg

Geestman

1  2  3  4  5

Een man en een vrouw ontmoeten elkaar voor het eerst. De man voelt zich duidelijk niet op zijn gemak en als de vrouw te dichtbij komt, klimt hij in paniek uit het raam van haar woning. Buiten ontmoet hij een vogeltje dat hem aanmoedigt in een regenplas te duiken. In de beste traditie van Alice in Wonderland begint daar het grote vallen. Als de man op een curieus eiland terechtkomt, stuit hij op een mol die hem aanraadt met de dichter te gaan praten, die kan hem vast helpen. Achter deze raadselachtige vertelling gaat het verhaal schuil van een schrijver die zich in een huwelijkscrisis bevindt. In zijn streven een echte man te worden, doet hij een beroep op zijn onderbewustzijn, de literatuur en zoekt hij de grenzen op van de verbeelding. De bin­nen­ en buitenwereld gaat steeds meer samenvallen en uiteindelijk wordt de masculiniteit genadeloos ontmaskerd.
    Geestman is een roman die doet wat grote literatuur moet doen: ontregelen en nieuwe inzichten bieden. Er is vervreemding en her­kenning, het is tegelijk zacht en gruwelijk, als een trip waarvan je de afloop van tevoren niet kent.