De zeven steden - Violet Moller RECENSIE

Recensie: De zeven steden - Violet Moller

De zeven steden geschreven door Violet Moller is een boek die ons meeneemt op een reis door zeven steden die de kennis van de wetenschap heeft afgelegd. Dit zijn de zeven steden waar de belangrijkste teksten werden bestudeerd en vertaald: Alexandrië, Bagdad, Córdoba, Toledo, Salerno, Palermo en Venetië. In deze reis volgen we de wetenschappers Euclides, Ptolemaeus en Galenus die hun kennis over onder andere de wetenschap van de astronomie, wiskunde en geneeskunde hebben opgeschreven. Daarnaast worden veel andere wetenschappers genoemd die een belangrijke rol hebben gespeeld. Hoe heeft deze opgeslagen en gebundelde kennis uiteindelijk zijn weg gevonden naar onze huidige tijd?

De zeven steden is een boek dat je door zijn prachtige omslag van een rijk geïllustreerde kaart in blauw/gele tinten meteen opvalt. Het boek is door Violet Moller geschreven als een verhalend geschiedenisboek. Elk hoofdstuk begint met de introductie van een stad in een geciteerde tekst. Dit is een fijn begin en een leuke afwisseling met de tekst vol jaartallen, feiten, lange namen en informatie die daarop volgt. Alhoewel Violet prettig schrijft, wordt er in weinig bladzijden die er beschikbaar zijn per hoofdstuk erg veel informatie verteld. Hierdoor kan het moeilijk worden om het verhaal goed te blijven volgen en moet je soms even terug in de tekst om de draad weer op te pakken. Het heeft ook als gevolg dat je niet meteen weer in het verhaal zit als je het boek hebt weggelegd en weer oppakt. Ook is het onmogelijk om als lezer duizenden jaren aan informatie op te slaan als je het boek eenmaal hebt gelezen. Uiteindelijk krijg je wel een overkoepelende indruk van de route die kennis heeft afgelegd en wat de voorwaarden zijn om wetenschap te laten bloeien. De steden in het boek volgen elkaar op door een mooi opstapje aan het einde van het hoofdstuk, waarbij een nieuwe stad wordt geïntroduceerd om er in een nieuw hoofdstuk op verder te bouwen.

Naast zwart wit illustraties, worden in het boek ook kleurafbeeldingen getoond. Dit is een verrijking van de tekst en verduidelijkt een aantal zaken die in de tekst uitgebreider worden besproken.

In De zeven steden blijf je geboeid lezen, omdat de ontdekking van de kennis wordt gekoppeld aan de systemen en ideeën die we vandaag de dag nog gebruiken. Een voorbeeld zijn de getallen 1 t/m 9 die we gebruiken, in plaats van de Romeinse cijfers, waardoor we nu ook berekeningen kunnen maken die anders niet mogelijk waren. Ook wordt in De zeven steden stilgestaan bij wat belangrijk is om kennis over te dragen. Tijdens het lezen komen vragen bij je op als lezer, doordat de tekst je aan het denken zet. Niet alle vragen worden beantwoord in het boek om niet uit te weiden van waar de focus op ligt.

Vandaag de dag lijkt de beschikking tot kennis vanzelfsprekend, maar door De zeven steden sta je erbij stil dat in de geschiedenis, met verwarring, oorlogen, voor de uitvinding van de drukpers en ons rijke world wide web kennis zeldzaam en schaars was. Kennis moet daarom worden beschermd en gewaarborgd. Onze honger naar kennis is ergens begonnen. Gelukkig maar, want vandaag de dag bouwen we voort op ideeën van deze inspirerende wetenschappers uit het verre verleden.

De zeven steden

1  2  3  4  5

De zeven steden laat zien hoe de wetenschap zich heeft ontwikkeld tussen de klassieke oudheid en de renaissance; een periode die van groot belang is geweest voor ons huidige denken. We volgen de belangrijkste ideeën, de basis van de hedendaagse geneeskunde, wiskunde en astronomie, op een spannende reis die werd voortgedreven door een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar de wereld.

Violet Moller schetst de afgelegde route, langs zeven steden en over een periode van meer dan duizend jaar. We worden meegenomen naar het zesdeeeuwse Alexandrië en het negende-eeuwse Bagdad, naar het islamitische Cordoba en het katholieke Toledo, naar Salerno's middeleeuwse medische school en Palermo, de hoofdstad van Sicilië met een levendige mix van culturen, en uiteindelijk naar Venetië, waar de drukpersen geometrie mogelijk maakten en zorgden dat de enorme hoeveelheid geschriften over het sterrenstelsel en de geneeskunde nog beter konden worden verspreid. Haar duizelingwekkende reisverslag geeft een genuanceerd en dynamisch beeld vanons gemeenschappelijke intellectuele erfgoed.