Drive - Constant Smits van Waesberghe RECENSIE

Recensie: Drive - Constant Smits van Waesberghe

Het boek Drive speelt zich af tijdens een zomerdag op de golfcourse. Het boek is geschreven vanuit het oogpunt van vier zeer goed uitgediepte personages. Het zijn vier typisch ‘Gooise’ karakters, die soms nét over de top gaan in clichés. Natuurlijk kom je deze types in een bepaalde mate ook in de rest van de maatschappij tegen. Tijdens het lezen krijg je steeds beter inzicht in de verschillende personages. Je komt meer te weten over hun verleden, de geheimen die ze meedragen en vooral hun visie op zichzelf.

Pieter heeft het jaarlijkse toernooi van Koppens Vermogensbeheer georganiseerd om bij (potentiële) klanten in een goed daglicht te staan en wellicht zelfs promotie te maken. Hij is een loyalist, op zoek naar zekerheid en iemand die zich altijd aan de regels houdt, maar juist hij draagt een groot geheim met zich mee. Roderick is een presteerder, succes is zijn belangrijkste drijfveer. Hij is gerenommeerd arts en hij wil graag dat zijn vermogen bij Koppens weggehaald wordt, maar zijn zus heeft daar ook inspraak in. Daan is juist een echt mensenmens en heeft met zijn vrouw een executive search bureau, hij noemt zichzelf een hervormer, hij wil dingen goed doen, maar niets is goed genoeg. Tijdens het spel is hij de persoon die iedereen bij elkaar houdt. Eva is het laatste personage waaruit wordt geschreven, zij is een ‘helper’, altijd bezig met anderen, ze voelt zich waardevol en trots door behulpzaam te zijn. Eva is een prospect voor `Koppens Vermogensbeheer, zij zou ervoor kunnen zorgen dat Pieter zijn promotie in the pocket heeft. De personages in Drive zijn ontzettend goed uitgewerkt waardoor je in de loop van het verhaal steeds beter gaat begrijpen waarom ieder van hen zich op deze manier gedraagt en wat ze precies uit deze dag willen halen.

Tijdens het parcours gebeuren er dingen waardoor personages botsen, elkaar helpen en elkaar beter leren kennen. Hier wordt heel goed een ’team’ dynamiek beschreven, vooral als je in grote organisaties werkt of te maken hebt met veel uitgesproken personen kun je je goed inleven in deze situaties. Richting het eind van het boek gaat het regenen en wordt er een nieuw personage geïntroduceerd die bij iedereen iets heel nieuws teweeg brengt. Iedereen kijkt anders naar dit nieuwe personage en hij brengt veel rumoer op. Dit maakt het verhaal dynamisch en geeft het een leuke twist. Tegen het einde van het parcours heeft iedereen zijn mening over elkaar herzien.

‘Dingen kunnen zo pijnlijk duidelijk worden tijdens het spelen van dit verdraaide spel. Alles wat er speelt, in je eigen hoofd of onderling, komt naar buiten op die paar vierkante meters van de grasmat.’ Dit citaat geeft voor mij exact weer hoe het boek Drive in elkaar zit.

Het is een dun boek, vlot geschreven en de karakters zijn zeer typisch en herkenbaar als je uit de buurt van het Gooi komt. De golfcourse is in dit boek een clichématige vereenvoudiging van het leven. Het helpt wel als je een beetje verstand hebt van golf, uit Het Gooi komt en van middelbare leeftijd bent om je helemaal in het boek Drive te kunnen vinden.

Drive

1  2  3  4  5

Achttien holes, vier spelers, één wedstrijd.

Vier mensen, drie mannen en een vrouw, spelen een golfwedstrijd met elkaar in een zakelijke setting. Het is een verplicht nummer en ieder van hen heeft een goede reden om er te zijn, maar de onderhuidse spanningen zijn continu voelbaar. De regels van het golfspel en hoe verschillend je daarmee om kunt gaan, maken de tegengestelde karakters van het viertal heel helder zichtbaar.

Golf laat zien wie je bent. Hoe je met teleurstellingen omgaat, wat je lichaam doet onder spanning. Na een flinke clash en een bijzondere, onverwachte ontmoeting lukt het de spelers toch om hun vooroordelen aan de kant te zetten en de wedstrijd tot een goed einde te brengen. Ondanks – of misschien wel dankzij – hun onderlinge verschillen slagen ze erin om hun krachten te bundelen.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox