Lijfboek voor powergirls - Sanderijn van der Doef RECENSIE

Recensie: Lijfboek voor powergirls - Sanderijn van der Doef

Seksuoloog Sanderijn van der Doef schreef samen met Ellen Laan, psycholoog-seksuoloog, Lijfboek voor powergirls. Het boek gaat over meisjes, het lichaam van meisjes en over seks. Het doel van het boek is duidelijk beschrijven hoe het lichaam van meisjes in elkaar zit en hoe het werkt, maar ook wat seks is en hoe je kan zorgen dat seks ook leuk en plezierig is. Het is belangrijk dat meisjes hun lichaam begrijpen. Tijdens de lessen seksuele voorlichting op school komt dit vrijwel niet aan de orde, deze blijven over het algemeen beperkt tot voortplanting en (het voorkomen van) zwangerschap. Hooguit komt daarbij nog iets aan de orde over de rol van de jongen, maar hoe het lichaam van meisjes werkt is echt onderbelicht.

Lijfboek voor powergirls is een boek dat eigenlijk elke ouder aan haar of zijn dochter vanaf een jaar of 13, 14 zou moeten geven. Je hoeft er echt niet per se intensief met elkaar over te praten, dat kan erg ongemakkelijk zijn. Maar dit boek geeft wel een aantal handige ingangen voor een eventueel gesprek en maakt een dergelijk gesprek misschien wel makkelijker. Overigens is Lijfboek voor powergirls ook voor jongens informatief en interessant.

Van der Doef en Laan richten zich met Lijfboek voor powergirls vooral op meisjes die nog geen ervaring hebben met seks of pas voorzichtig met seks begonnen zijn. Toch zal het boek ook veel zinvolle informatie bieden voor meisjes die al meer ervaren zijn. Wees eerlijk, lang niet iedereen is bekend zijn hoe de clitoris er binnen je lichaam uitziet. En ook het feit dat je onder seks veel meer kunt verstaan dan alleen de penetratie van de penis in de vagina kan een eye opener zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat meiden een kleinere kans op ongewenste seks, op soa’s en op zwangerschap hebben als ze weten dat seks ook voor hen plezierig moet zijn. Dit boek draagt hier echt aan bij. Het is toegankelijk en prettig geschreven en leest makkelijk. Het woordgebruik is direct en duidelijk, zonder dat het tot een lacherige sfeer leidt. Van zulke ervaren auteurs mag je dat natuurlijk ook verwachten. Ze vertellen bijvoorbeeld dat er heel veel verschillende woorden zijn voor vagina en leggen vervolgens uit voor welke variant in dit boek wordt gekozen en waarom.

Lijfboek voor powergirls biedt heel veel informatie: over het meisjeslichaam, over opgewonden raken en zijn, over klaarkomen en over verschillende vormen van seks. Het boek is ook heel geruststellend. Er blijkt uit dat iedereen anders is, dat lichamen verschillen en dat niet iedereen er hetzelfde uitziet. Maar de belangrijkste boodschap is dat meisjes mogen, nee moeten, aangeven wat ze wel en niet fijn vinden.

Lijfboek voor powergirls is gedrukt op mooi glanzend wit papier en voorzien van eenvoudige maar duidelijke illustraties van Marian Latour. Belangrijke informatie en achtergronden zijn is weergeven en kleurige kaders. Het boek bestaat uit acht hoofdstukken, die zijn opgebouwd uit kortere subhoofdstukken en overzichtelijke alinea’s. Op de laatste pagina’s van Lijfboek voor powergirls is diverse praktische informatie en linkjes naar sites voor meer informatie opgenomen.

Lijfboek voor powergirls is een aanrader voor meisjes in de middelbare schoolleeftijd, maar ook beslist interessant voor oudere meisjes, hun moeders en eigenlijk voor alle vrouwen!

Lijfboek voor powergirls

1  2  3  4  5

Wat elk meisje en elke jonge vrouw over haar eigen lichaam moet weten!

Gek eigenlijk dat een woord als 'piemel' zo ingeburgerd is, terwijl een vraag naar een gangbaar huis-, tuin- en keukenwoord voor de vulva leidt tot officiële dokterstermen of benamingen die ook als scheldwoord dienstdoen. En ook vreemd dat er naar alle mogelijke aspecten van het menselijk lichaam onderzoek werd verricht, maar dat het feit dat de clitoris vele malen groter is dan het zichtbare puntje, pas onlangs werd ontdekt.

Met dit lijfboek leren meisjes hun lichaam écht kennen. Het boek is gebaseerd op recent onderzoek en maakt een eind aan veel misverstanden. Ook geeft het meiden handvatten om met lastige kwesties rond seksualiteit om te gaan.