De verdwenen magiër - Piers Torday RECENSIE

Recensie: De verdwenen magiër - Piers Torday

Piers Torday is een erg succesvolle kinderboekenschrijver. Eerder verschenen van zijn hand De laatste wilde dieren-trilogie en Er was eens een kasteel. Nu kunnen we genieten van De verdwenen magiër! In dit verhaal ontmoeten we Larry, Evelyn, Simon en Patricia. Nadat hun huis werd verwoest door een bombardement komen ze terecht in een soort herenhuis. Ze hadden nooit verwacht dat hier het avontuur van hun leven op hen wachtte. Ze reizen naar een magisch land waar ze een belangrijke taak wacht. Alleen zij kunnen namelijk de wereld redden door de verdwenen magiër te vinden.

De verdwenen magiër van Piers Torday doet denken aan De Kronieken van Narnia, geschreven door C.S. Lewis. Het is wel duidelijk dat Piers Torday dit verhaal als inspiratiebron heeft gebruikt, omdat veel elementen uit De Kronieken van Narnia terugkomen in De verdwenen magiër. Zeker het begin van het verhaal lijkt er heel erg op. Zo is er al vrij snel een mysterieuze deur die naar een bibliotheek leidt en deze bibliotheek leidt weer naar het land Folio! Toch is het geen echte hervertelling, want ondanks de gelijkenissen weet Piers Torday een eigen draai te geven aan het verhaal in De verdwenen magiër!

De hoofdpersonages in De verdwenen magiër zijn realistisch, eigenzinnig en hartverwarmend. Piers Torday heeft ervoor gezorgd dat ze niet op elkaar lijken en dat ze allemaal een eigen persoonlijkheid hebben. Stuk voor stuk maken ze op hun eigen manier een ontwikkeling door in dit boek waardoor ze zelfs een beetje diepgang krijgen. Het is leuk om over ze te lezen en dit avontuur samen met hen te beleven.

Piers Torday heeft een hele fijne schrijfstijl voor kinderen. Het is beeldend, duidelijk, makkelijk en vlot. De auteur neemt de lezer gemakkelijk mee in een nieuwe, magische wereld waarin alles heel fantasierijk is. In Folio wonen namelijk allemaal verschillende verhalen, dit maakt de wereld uniek en hiermee onderscheidt De verdwenen magiër zich van andere kinderboeken! Daarnaast is dit echt een boek dat je wil blijven lezen, omdat het op sommige momenten best wel spannend is.

In De verdwenen magiër is er ook voldoende ruimte voor serieuze onderwerpen, zoals oorlog. Het verhaal speelt zich namelijk net na de Tweede Wereldoorlog af. Simon, Patricia, Evelyn en Larry hebben het overleefd, maar zijn het nog niet vergeten. Ze dragen deze traumatische gebeurtenis met zich mee en verwerken het allemaal op hun eigen manier. En ook in Folio heerst er oorlog en ze moeten kiezen tussen het heden en het verleden (het Land van Eens of Toen). Kies je voor de fantasie of voor de feiten?

Kortom, De verdwenen magiër van Piers Torday is een heerlijk kinderboek om van te genieten! Af en toe een beetje spannend, maar vooral ontzettend magisch. Zeker de fans van De kronieken van Narnia kunnen hun hart ophalen met De verdwenen magiër! Wanneer je eenmaal naar Folio bent gereisd, wil je er stiekem voor altijd blijven.

De verdwenen magiër

1  2  3  4  5

Opnieuw een sprookjesachtig en spannend boek van Piers Torday. Dit magische verhaal is een ode aan de wonderlijke wereld en avonturen van Narnia.

Piers Torday, auteur van De laatste wilde dieren, neemt je mee naar een betoverende nieuwe wereld in De verdwenen magiër.

Als je het je kunt voorstellen, dan bestaat het. Ergens…

Simon, Patricia, Evelyn en Larry hebben de oorlog overleefd. Maar zodra ze een mysterieuze bibliotheek binnenstappen, begint het gevaar pas echt. Ze komen terecht in het land van verhalen, Folio, een betoverend koninkrijk. Maar het is oorlog tussen de vele verhalen in de magische wereld, en de kinderen kunnen dit alleen stoppen door de maker van de bibliotheek te vinden. Maar dat is een magiër die al eeuwenlang niet meer is gezien…