Een halfbakken idee - Olivia Potts RECENSIE

Recensie: Een halfbakken idee - Olivia Potts

Olivia Potts heeft een drukke baan als strafrechtadvocaat. Ze is veel onderweg, maakt lange dagen en is dus weinig in de keuken te vinden. Het komt meestal neer op een kant-en-klare pizza of ze koopt iets onderweg. Ze krijgt verkering met iemand die van koken houdt. Om indruk op hem te maken besluit ze een taart voor hem te bakken. Op het moment dat ze daar mee bezig is, belt haar vader. Hij heeft een vreselijke boodschap. Mama is gestorven. Olivia probeert haar verdriet weg te stoppen. Ze vindt troost in koken en bakken. Ze besluit haar carrière als strafrechtadvocaat op te geven en een patisserie-opleiding van negen maanden te gaan volgende op de Le Cordon Bleu.

Een halfbakken idee vertelt het verhaal van Olivia Potts. Ze heeft dit boek zelf geschreven en heeft een heel leuke manier van schrijven. Het is eerlijk, puur en oprecht. Ze neemt geen blad voor de mond. Ze neemt je mee in haar worsteling, haar gedachten, haar frustraties. Ze tovert met haar rake opmerkingen soms ook een lach op je gezicht. Het is geen boek dat je even makkelijk wegleest. Er komen talloze moeilijke termen in voor, zowel over haar werk als strafrechtadvocaat als over de dingen die ze leert op haar opleiding. Als je hier geen verstand van hebt, zullen deze termen je helemaal niets zeggen. Toch heeft ze geprobeerd om alles zo goed mogelijk uit te leggen.

Ook bijzonder in dit boek is dat Olivia Potts elk hoofdstuk besluit met een recept. Leuk om eens uit te proberen als je van koken houdt. Ook als je niet van koken houdt, kom je in de verleiding om toch een keer die keuken in te duiken. Ze beschrijft de recepten op een overtuigende manier, zodat het je nieuwsgierig maakt. Een halfbakken idee bevat zestien recepten met uitgebreide instructies.

Dit is Olivia Potts’ eerste boek. Ze komt uit Groot-Brittannië. Daar vindt dit verhaal ook plaats. Als haar moeder niet was overleden, was ze waarschijnlijk niet eens gaan schrijven. Doordat ze dit meemaakte besloot ze om haar verhaal in een boek te gieten. Heb jij ook een dierbare verloren, dan zal dit boek je vast bemoedigen en aanspreken. Houd je van koken? Ook dan is dit zeker een boek voor jou! Heb jij geen dierbare verloren en is koken niet echt je ding, ook dan kun je dit boek best lezen. Het is verre van saai. Je krijgt misschien zelfs wel zin in koken.

Dit boek krijgt vier sterren omdat het origineel, maar vooral heel eerlijk boek is. Echt een aanrader. Ook als je niet van koken houdt. De reden dat het niet de volle vijf sterren krijgt is omdat het door al die termen een erg pittig boek is.

Een halfbakken idee

1  2  3  4  5

Op het moment dat haar moeder overlijdt, bakt Olivia Potts een taart. Druk in de weer met haar garnering probeert ze indruk te maken op een man, niet wetende dat haar moeder 450 kilometer verderop stervende is.

De rouw duwt haar richting de keuken. Steeds als ze uitgeput en ongelukkig thuiskomt van haar werk als strafrechtadvocaat begint ze lukraak te koken. Haar taarten zakken in en haar custard klontert, maar ze vindt steun en troost in de baksels. Wat begint als afleiding wordt zo al snel een nieuwe levensinvulling. Olivia's baan wordt er niet beter op, maar haar bakkunsten wel. Voorzichtig aan begint ze een culinaire carrière te overwegen – een ander, gelukkiger leven, met minder magistraten en meer macarons. Ze zegt de advocatuur vaarwel en meldt zich aan voor de prestigieuze patisserieopleiding van Le Cordon Bleu, met alle uitdagingen, frustraties en indrukwekkende messensets van dien.

Een halfbakken idee is een hartverwarmende, aangrijpende en buitengewoon grappige memoir.