Vivianne Voetbalt - Op weg naar de olympische spelen - Vivianne Miedema RECENSIE

Recensie: Vivianne Voetbalt - Op weg naar de Olympische Spelen - Vivianne Miedema

Vivianne wordt uitgekozen om als enig meisje uit Nederland naar Japan te gaan om daar samen met andere meiden een internationaal meidenteam te vormen en een wedstrijd te spelen tegen oud-profvoetballers om het meidenvoetbal te promoten. Maar zodra Vivianne voet op Japanse grond zet, lijkt er van alles mis te gaan. Haar yukata is opeens weg en ook haar voetbalshirt is twee maten te klein. Is het stom toeval of speelt er iets anders?

Op weg naar de Olympische Spelen is het nieuwe boek in de serie Vivianne voetbalt. En ja, je hebt het goed gelezen het gaat over Vivianne Miedema, de spits van Arsenal en het Nederlandse elftal. In deze serie is Vivianne echter nog een tiener en maakt ze de meest gekke avonturen mee, geschreven door Joke Reijnders in samenwerking met Vivianne Meidema zelf. De avonturen zijn dan helaas ook niet echt gebeurd, maar dat maakt ze niet minder leuk.

Op weg naar de Olympische Spelen is een boek dat heel makkelijk wegleest. Vooral voor jonge tienermeisjes die zelf ook dol zijn op voetballen. Toch is het verhaal ook heel leuk voor meiden die zelf niet voetballen. Hoewel het boek natuurlijk over voetballen gaat, gebeurt er namelijk nog veel meer dat niet voetbal gerelateerd is. Het verhaal draait namelijk vooral om vriendschap.

Vivianne gaat naar Tokyo, wat helemaal niet zo’n gekke stad is nu de olympische spelen van 2020 daar ook gehouden gaan worden. Dit zorgt ervoor dat het verhaal van Op weg naar de Olympische Spelen hartstikke actueel is. Maar wat nog veel leuker is aan het boek, is dat Joke Reijnders heel spannend schrijft. Want tot op de ontknoping zelf heb je als lezer geen idee wat er nu precies aan de hand is. Ja, er gebeuren hele vreemde dingen, maar waarom? Wat kan er achter zitten?

Kortom, Op weg naar de Olympische Spelen is een heel leuk, kort verhaal wat helemaal aansluit bij jonge (voetballende) tienermeiden. Het verhaal leest heel vlot en is niet erg ingewikkeld. Toch is het verhaal spannend genoeg om de aandacht van de lezer tot en met de laatste bladzijde vast te houden, want weet jij waarom Vivianne gesaboteerd wordt?

Vivianne voetbalt - Vivianne voetbalt

1  2  3  4  5

Het is het jaar van de Olympische Spelen! Vivianne wordt uitgenodigd om deel uit te maken van een internationaal meidenvoetbalteam om meer aandacht te besteden aan meidenvoetbal. Als ze uit het vliegtuig stapt, drukt een Japanse meneer haar een maneki-neko in haar handen, een beeldje van een poes die geluk brengt. "Voor jou. Je zult haar nodig hebben', zegt hij. Maar dan valt het beeldje kapot. Brengen scherven in Japan nou geluk – of juist niet?