Stad van Glas - Robert Pobi RECENSIE

Recensie: Stad van Glas - Robert Pobi

Ook New York kan niet meer onder de klimaatverandering uit en de stad kampt met woeste sneeuwstormen. Tijdens een van deze buien wordt de stad ook nog eens opgeschrikt door een gruwelijke moord op een FBI- agent. Doordat het schot een vreemde hoek heeft gemaakt, twijfel het team of ze de hulp van het excentrieke rekenwonder Dr. Lucas Page nodig hebben. Dr. Page verliet een aantal jaren eerder de FBI nadat hij ernstig gewond raakte. Hij geniet van zijn nieuwe leven als professor en vader en wanneer de FBI aanklopt voor zijn hulp, begint hij ernstig te twijfelen. Als blijkt dat het slachtoffer de oude partner van Page is, verdwijnen zijn twijfels als sneeuw voor de zon en is hij vastbesloten zijn hulp te bieden om de dader te pakken...

De schrijfstijl van Stad van Glas is gemakkelijk en het kost nauwelijks moeite om in het verhaal te komen. De auteur neemt de tijd voor zijn introductie. Het tempo van de eerst helft van het boek ligt behoorlijk laag. Spanning en snelheid zijn ver te zoeken, maar dit geeft wel ruimte om de situaties en posities van de personages volledig bloot te leggen. Aanhoudend worden we verrast met informatie over de personen rondom Dr. Page en dit creëert genegenheid voor ze.

Lucas Page heeft erg interessante karaktereigenschappen en hierdoor word je nieuwsgierig naar wat er in zijn verleden heeft plaatsgevonden. Helaas geeft Stad van Glas voornamelijk standaard antwoorden en lijkt het personage nog niet echt te mogen schitteren.  Zo weten we dat hij door het leven gaat met een aantal protheses en welke belemmeringen dit in zijn dagelijks leven geeft. Er wordt een aantal keer teruggeblikt naar het verleden, maar de daadwerkelijke gebeurtenis blijft enigszins vaag. Het gezinsleven speelt een belangrijke rol in Pages leven en het is interessant om te weten waarom hij er dus toch voor kiest weer een samenwerking met de FBI aan te gaan. Zijn ware aard houdt zich echter verdekt opgesteld en hierdoor is het lastig een band met hem te vormen.

Hoewel de schrijfstijl van Robert Pobi een lichte belemmering vormt om empathie voor de personages te vormen, is het boek verder prima. Duidelijk en correct, nergens lastig en het zit boordevol sarcastische humor. Dit laatste is iets wat je moet liggen, want de humor legt een toon in het boek die niet voor iedereen weggelegd is. Hou je hier wel van, dan wordt het smullen geblazen! Halverwege wordt de toon van het boek wat serieuzer en worden zowel de vaart als spanning in een mooie lijn opgebouwd om tot een vredige conclusie te komen. Het is echt een gemis dat Dr. Page zo afstandelijk wordt neergezet, want meer affectie voor de man had je nog meer het verhaal in kunnen trekken. Wel is het een prachtige opening naar een vervolgdeel. De personages kunnen je met dit deel niet volledig bevredigen, maar zorgen voor een mate van nieuwsgierigheid waardoor je verder wilt lezen nadat de bladzijden van Stad van Glas afgelopen zijn.

Stad van Glas heeft veel potentie maar weet, voornamelijk door het gebrek aan interactie tussen de lezer en de personages, toch niet volledig te overtuigen. Als je echter niet vies bent van een lange speurtocht, zal Robert Pobi je positief verrassen. Hij weet zijn geheimen tot het laatste moment te bewaren en geeft het boek hiermee een mystieke sfeer.

Recensie: Stad van Glas - Robert Pobi

Stad van glas

1  2  3  4  5

Stad van glas is de eerste thriller van Robert Pobi met rekenwonder en FBI-agent Lucas Page in de hoofdrol.
    Tijdens een van de ergste sneeuwstormen sinds jaren wordt in New York een FBI-agent in zijn auto doodgeschoten door een sluipschutter. Er is maar één man die kan achterhalen waar het onmogelijke schot vandaan kwam: rekenwonder extraordinair dr. Lucas Page.
    Maar Page heeft niet zo'n zin om terug te keren naar de FBI; zijn laatste klus kostte hem een been, een arm én een oog. Als echter blijkt dat de dode agent zijn ex-partner was en de overheid de schuld in de schoenen probeert te schuiven van een Franse moslim, wil hij de echte dader absoluut vinden. Zeker als er meer doden vallen.
    Wat volgt is een bloedspannende klopjacht door New York met een van de uniekste hoofdrolspelers die je ooit hebt gezien.