Birthday - Meredith Russo RECENSIE

Recensie: Birthday - Meredith Russo

Morgan en Eric zijn al zolang ze kunnen herinneren beste vrienden van elkaar. Ze zijn ook nog eens op dezelfde dag jarig, en vieren ieder jaar samen hun verjaardag. Morgan zit met een groot geheim vast over zichzelf, en hij heeft het gevoel dit bij niemand kwijt te kunnen. Zelfs niet bij Eric. Echter merkt Eric dat er iets knaagt aan Morgan, maar hij kan niet bedenken wat. Zal Morgan homo zijn? Maar dat is het niet. Morgan weet namelijk zeker dat hij in het verkeerde lichaam is geboren en dat hij een meisje hoort te zijn. Alleen kan en durft hij dit tegen niemand te vertellen…

Birthday van Meredith Russo is een prachtig verhaal. Het is een boek waarin een transgenderpersonage, Morgen, aan het woord is. Het boek wordt wellicht extra bijzonder gemaakt wanneer je bedenkt dat Meredith Russo zelf transgender is. Met deze informatie in je achterhoofd wordt je gedurende het lezen duidelijk waarom het lijkt alsof de personages lijken te leven; waarschijnlijk heeft de schrijfster dit ook allemaal meegemaakt. Ze weet vast als geen ander hoe het is om uit te spreken dat je je niet goed voelt in het lichaam waarin je geboren bent, en hoe je dit tegen je ouders en beste vrienden moet vertellen.

Birthday volgt dus twee beste vrienden die op dezelfde dag jarig zijn. In dit boek worden hun verjaardagen beschreven, van hun dertiende tot en met hun achttiende verjaardag. Kort en bondig wordt ieder ‘jaar’ beschreven wat er het afgelopen jaar gebeurd is, waardoor het boek meer verhaallijnen kent behalve de vriendschap tussen Eric en Morgan. Zo is de moeder van Morgan overleden, maar heeft ze voor haar overlijden Eric brieven geschreven die hij alleen met zijn verjaardag mag lezen. Deze brieven zijn zeer emotioneel en geven het boek nog meer lading. Eric daarentegen groeit niet op in een gelukkig gezin, er vindt huishoudelijk geweld plaats en zijn moeder drinkt veel. Deze extra verhaallijnen geven Birthday extra diepgang, zonder dat het té veel wordt.

De personages in het boek zijn om van te genieten. Morgan en Eric zijn beiden erg fijne personages om over te lezen, maar ook de bijpersonages passen goed in het verhaal. Zo speelt de beste vriendin van Morgan op een gegeven moment ook een aanzienlijke rol, en zij is echt geweldig! En alhoewel de vader van Eric niet uit te staan is, weet Meredith Russo hem toch onwijs goed te beschrijven. En alhoewel de moeder van Morgan overleden is, krijg je als lezer toch het gevoel dat ze prominent aanwezig is. Meredith Russo heeft dus fantastische personages weten te creëren, waarbij twee hoofdpersonen met een onwijs groot hart.

Niet enkel de levensechte personages maken het boek, ook is het verhaal steengoed. Het is een belangrijk verhaal. Een verhaal om de transgendergemeenschap beter te begrijpen en een kijkje te geven in hun leven. Het boek leest zeer gemakkelijk weg. Desondanks het verhaal niet gek spannend is, wil je als lezer toch door blijven lezen tot de laatste bladzijde. Dat komt voornamelijk door de positieve lading die het boek meegeeft. Ergens voel je wel dat het allemaal goed gaat komen, met zowel Eric als met Morgan. En wanneer dat moment eindelijk daar is, voel je je opgelucht blij.

Birthday is een fantastisch verhaal dat een transgenderpersonage volgt. Een groot pluspunt aan dit boek zijn de levendige personages, maar ook het verhaal is onwijs goed op papier gezet.

Recensie: Birthday - Meredith Russo

Birthday

1  2  3  4  5

Boyhood meets De zon is ook een ster.

Eén dag uit het leven van twee beste vrienden. Zes jaar op rij.

Eric en zijn beste vriend Morgan zijn geboren op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip, op dezelfde plaats. Ze hebben deze ene dag altijd samen gevierd, maar hoe ouder ze worden hoe meer hun vriendschap verandert.

Morgan voelt zich volkomen alleen en gevangen in haar lichaam. Terwijl ze worstelt met de moeilijke keuze om als haar ware zelf te leven, lijkt Eric een perfect bestaan te hebben als populaire footballspeler. Toch heeft ook Eric zo zijn problemen. Langzaam maar zeker groeien Eric en Morgan uit elkaar. Maar de enige bij wie je echt jezelf kan zijn is je beste vriend… toch?

Meredith Russo wilde graag over een transpersonage schrijven, omdat ze zelf transgender is. 'Wanneer ik verhalen las over mensen zoals ik, werden ze door een niet-transgender verteld. Ik kan echt niet genoeg benadrukken hoe belangrijk fatsoenlijke representatie is.'