Recensie: Intuïtief eten RECENSIE

Recensie: Intuïtief eten - Sharon Numan

Eetgewoontes zijn vaak lastig te doorbreken. Vaak begint men enthousiast aan een dieet maar na het tijdje wordt het steeds moeilijker om het vol te houden. Sharon Numan en Henrike Weerstand helpen je in Intuïtief eten om dit patroon te doorbreken en te ontdekken welke voeding het beste bij jouw past.

Bij de titel Intuïtief eten denk je gelijk aan een boek met handvatten om gezonder te gaan eten. Dat is niet helemaal wat dit boek inhoud. Numan en Weerstand schreven niet een boek over eten maar over de psychologische achtergrond van eetpatronen. Waarom eet je wat je eet? Vaak ligt dat ten grondslag aan de wereld om je heen, de invloed van social media, hoe druk je bent en hoe je bent opgevoed. In deel een van Intuïtief eten leer je meer zelfvertrouwen te krijgen, lief te zijn voor jezelf, hoe je waardevol kunt leven en trouw aan jezelf kunt blijven. In deel twee leer je om goed voor je lichaam te zorgen door voldoende te slapen, mindfulness, beweging en voedzaam te eten. De teksten worden afgewisseld met praktische oefeningen om te leren en te reflecteren. Deze oefeningen zijn heel nuttig want pas als je zelf het inzicht krijgt in je patronen kun je deze aanpakken en doorbreken.

Deel drie heet Aan de slag en bevat een tiental recepten. Deze zijn echter zo algemeen dat Numan en Weerstand ze beter ideeën voor gerechten hadden kunnen noemen. De insteek van het boek is eten wat bij jou past en wat dat betreft passen deze recepten er zeker bij omdat er meerdere opties worden gegeven. Zo zijn er bijna van elk recept vijf variaties waar je uit kunt kiezen. Ik koos voor de soep en pasta.

Voor deze pureesoep maakte ik het standaard recept en voegde er prei aan toe.
Het recept is makkelijk te volgen, niet moeilijk te maken en door de groenten heel voedzaam.

Hetzelfde geldt voor de pasta met groenten. Kortom de recepten in dit boek zijn zelfs voor iemand die niet kan koken goed te doen.

Intuïtief eten is een aanrader voor mensen die nog nooit een zelfhulpboek hebben gelezen en graag aan zichzelf willen werken. Numan en Weerstand geven veel goede en bruikbare tips om je mindset en leefstijl te veranderen, waardoor je uiteindelijk ook gezonder gaat eten. De toon is soms wat zalvend, maar goed bedoeld. Heb je al meer zelfhulpboeken over onder andere compassie gelezen dan zul je veel herhaling treffen en is dit boek wat minder geschikt. Ben je op zoek naar veel achtergrondinformatie over goede voeding dan kun je beter voor een ander boek kiezen. De voedingsadviezen en uitleg over voeding bevatten alleen de basisprincipes wat uiteraard goed is voor de beginner maar teleurstellend voor de gevorderde foodie.

Recensie: Intuïtief eten - Sharon Numan

Intuïtief eten

1  2  3  4  5