Recensie: Het voorteken RECENSIE

Recensie: Het voorteken - Christoffer Carlsson

Het voorteken speelt zich af in het Zweedse dorpje Marbäck. Op een koude novembernacht in 1994 wordt een dode jonge vrouw gevonden. Ze blijkt vermoord te zijn en al snel wordt er een dader aangewezen. Vidar – een agent die meewerkte aan het onderzoek destijds – denkt tien jaar later nog steeds met enige regelmaat terug aan deze zaak. Zijn twijfel over het onderzoek wordt steeds groter. Vidar is vastberaden om samen met Isak – de neef van de destijds veroordeelde Edvard – de waarheid te achterhalen over wat er écht gebeurd is.

Christoffer Carlsson – de schrijver van dit boek – groeide op aan de westkust van Zweden. Hij heeft al verschillende boeken geschreven en wordt gezien als een groot thrillertalent van deze tijd. Hij studeerde criminologie in Stockholm. Zijn boeken zijn naar zijn eigen zeggen redelijk autobiografisch.

Het verhaal beslaat drie periodes: een deel uit 1994, 2004 en 2017. De schrijver gebruikt zowel de omgeving als verschillende natuurverschijnselen om de tijdsperiodes duidelijk te maken. De schrijver besteedt veel aandacht aan het opbouwen van zijn personages. Naarmate het verhaal vordert, kom je steeds meer te weten over Isak en Vidar. De schrijver gaat in sommige hoofdstukken wel veel in op de omgeving waardoor het verhaal zijn vaart verliest. Het boek staat aangeschreven als thriller, maar daarvoor ontbreekt het met name aan actie en spanning. Het verhaal ontwikkelt zich jammer genoeg traag waardoor het steeds meer weg heeft van een roman dan van een thriller. Desalniettemin weet Christoffer Carlsson de aandacht van de lezer in Het voorteken tóch te behouden door de interessante beschrijvingen van de hoofdpersonages. De spannende momenten komen pas op de helft van het boek op gang waardoor je als thriller-fan toch écht wel even door moet bijten.

Kortom, Het voorteken is een interessante, maar geen spannende thriller. Het verhaal ontwikkelt zich traag. De hoofdpersonages worden echter wel interessant beschreven waardoor je als lezer toch nieuwsgierig bent naar hoe het verhaal gaat aflopen. Helaas ontbreekt het toch echt aan de nodige spanning en actie die je in een thriller zou verwachten.

Het voorteken

1  2  3  4  5

Op een koude novembernacht in 1994 wordt in het dorpje Marbäck het dode lichaam gevonden van een dode vrouw. Ze blijkt vermoord te zijn. Een dader wordt snel aangewezen: Edvard Christensson had een relatie met de vrouw en was net als zijn vader berucht om zijn opvliegende karakter. Edvard wordt veroordeeld en de rust keert weer in het dorp. Maar niet voor Edvards neef Isak, die vreest dat hij net als zijn oom en opa ‘slecht’ is.

Tien jaar later denkt Vidar, die als jonge politieagent meehielp aan het onderzoek en de arrestatie van Edvard, nog vaak terug aan de zaak. En wanneer hij opnieuw met Isak spreekt, die is aangehouden na een diefstal, wordt zijn twijfel over het oude onderzoek steeds groter. Dan verdwijnt Isak plotseling en gaat Vidar alsnog op zoek naar wat er echt gebeurd is op die koude novembernacht.