Recensie: Wisselkinderen RECENSIE

Recensie: Wisselkinderen - Thijs Goverde

Al twintig jaar lang neemt Thijs Goverde een prominente plaats in bij de Nederlandse jeugdboekenschrijvers. Vooral zijn Meesterdief-trilogie werd de voorbije jaren fel gesmaakt en won ook een aantal prijzen. Goverde wordt vaak een meesterverteller genoemd die schrijft in de traditie van Tonke Dragt en Paul Biegel. Ook al cabaretier gooit hij hoge ogen.

Met Wisselkinderen scoort hij alweer een fantastisch boek, zowel in de letterlijke als figuurlijke zin van het woord. Wisselkinderen begint als historische roman, maar maakt algauw een link met de fantasy- en sprookjeswereld. Het hele boek door kan Goverde het niet nalaten om knipogen te geven naar bekende historische feiten, maar hij refereert ook dikwijls aan de klassiekers uit onze eigen Nederlandse literatuur: Mariken van Niemeghen, Walewein, Van den Vos Reynaerde, … Het verhaal draait rond de jonge ridder Ijsbrand. Hij wordt geboren met een grote wijnvlek in zijn gezicht en wordt daarom beschimpt als duivelszoon. Hij gaat op de vlucht voor zijn vader en krijgt het gezelschap van het jonge heksje Wulfhilde, de grappige en stoere Moenin en  het kleine meisje Emmeke. Samen gaan ze op zoek naar het dorp Wisseling waar kinderen met bijzondere krachten of eigenaardigheden altijd welkom zijn. Na heel wat omzwervingen en avonturen bereiken ze Wisseling en betreden ze de magische wereld. Ze worden elk ingedeeld bij een seizoen en leren algauw zichzelf en hun talenten kennen. Als Wisseling bedreigt wordt door de Tempeliers moeten ze gezamenlijk hun krachten aanwenden om het gevaar te bestrijden en te overwinnen.

Wisselkinderen is een bijzonder vlot leesbare jeugdroman voor jongeren vanaf 12 jaar. Goverde bezit het talent om op een zeer meeslepende manier te vertellen. De taferelen zijn zeer filmisch. Ook de personages spreken aan: alle hoofdpersonages maken een grote ontwikkeling door. Het is een zoektocht naar en tegelijk de confrontatie met zichzelf. Leren omgaan met je gebreken en talenten lijkt wel de boodschap van het verhaal. De magische wereld die de auteur beschrijft komt heel sterk tot leven door de beschrijvingen die tot de verbeelding spreken, maar nooit langdradig of vervelend worden. Het werk is ingedeeld in vier grote hoofdstukken genoemd naar de vier seizoenen. Ook deze spelen een hoofdrol in het verhaal en in het dorp Wisseling. De vele knipogen naar ander werken en historische feiten maken het daarnaast ook bijzonder leuk om lezen voor volwassenen die vertrouwd zijn met deze verhaalstof. Ook in zijn nawoord houdt Goverde het vol om te refereren aan deze werken. Het werk wordt opgefleurd door enkele mooie zwartwitillustraties van Iris Compiet, die ook tekende voor de omslag. Wisselkinderen is een schitterend en spannend verhaal, en een bijzonder leuke mix van avontuur, fantasy en humor.

Wisselkinderen

1  2  3  4  5

IJsbrand is op de vlucht voor zijn eigen vader. Samen met drie vrienden, die elk hun eigen reden hebben om rond te zwerven, gaat hij op zoek naar het dorp Wisseling, een mythische plek waar niemand "heks' of "duivelskind' genoemd wordt. Waar kinderen met ongewone krachten zelfs welkom zijn...

Om door de Poort van Wisseling, de grens tussen onze wereld en de wereld van de magie, te mogen, moeten ze eerst vertellen wat ze willen veranderen. Daarna worden ze, ieder naar gelang zijn of haar aard, ingedeeld in een van de vier kwartieren: Lente, Zomer, Herfst of Winter. En dat is nog maar het begin van een nieuwe zoektocht vol strijd en toverij, waarin IJsbrand – misschien – kan ontdekken wie hij werkelijk is.