Verloren woorden - Robert MacFarlane RECENSIE

Recensie: Verloren woorden - Robert MacFarlane

Schrijver Robert MacFarlane en illustrator Jackie Morris merkten op dat woorden begonnen te verdwijnen uit de taal van kinderen. Bijzonder mooie woorden over de natuur om ons heen, zoals de adder, leeuwerik of boshyacint. Verloren woorden is een boek vol betovergedichten om deze woorden weer te horen, te lezen en te voelen. Verloren woorden is de schoonheid van natuur, ondergebracht in een boek vol illustraties en gedichten.

Verloren woorden is een betoverboek. Dit boek zou al die woorden van vroeger, die we nu weinig meer horen, terug moeten toveren in het woordenboek in het kinderbrein. Schijnbaar zijn deze woorden, volgens hen, verdwenen uit de taal? Het is duidelijk dat Robert MacFarlane en Jackie Morris begaan zijn met de natuur; de wereld van planten en dieren. Het resultaat is een prachtig, mooi groot boek. Het eerste wat opvalt zijn de zeer waarheidsgetrouwe illustraties van Jackie Morris. Het lijkt alsof de spreeuw zo uit het boek kan stappen en weg vliegt. Verloren woorden is een cadeau voor het oog.

Ieder onderwerp kent zes pagina’s. Het onderwerp start met twee pagina’s vol krioelende planten. Tussen deze planten staan letters verstopt. Het is aan kinderen om deze letters te zoeken, te verzamelen en er één woord mee te vormen. Het woord is dan bijvoorbeeld “adder”. Op de volgende pagina’s vind je dan een gedicht over de adder en een illustratie van de adder. De gedichten zijn soms grappig, soms ontroerend en soms gewoon bijzonder. Daarna volgen nog twee pagina’s met een fantastische illustratie. Daarna is het tijd voor het volgende onderwerp. In het boek vind je onderwerpen zoals als de eikel, bramen, klimop, varen, reiger, paardenbloem, ekster en ijsvogel.

Het is moeilijk in te schatten of Verloren woorden aanslaat bij kinderen. Qua vormgeving en stijl van gedichten is het eerder een boek voor een wat oudere generatie. Echter, juist dit weer terugbrengen in de wereld van het kind is exact het doel van het boek. Je zou het boek oubollig kunnen noemen, maar in positieve zin is het boek heel rustig en echt. Het is een prachtig boek, zeer origineel, leerzaam en puur. Het is de vraag of kinderen dit ook zo ervaren.

Verloren woorden

1  2  3  4  5

Robert Macfarlane en Jackie Morris maakten een groot poëzieprentenboek vol liefde voor de wilde natuur. Het bevat 20 "betovergedichten' die de natuur weer tot leven moeten wekken in deze tijd waarin kinderen vooral binnen spelen.

Over een adder bijvoorbeeld met zijn donkere schubben, zijn schichtig patroon, als schrikdraad golvend onder stroom. En over de braamstruik die rollend en krullend langs het pad, op weg is naar de parken van de stad. Over de ijsvogel, die jachtige kleurenmaker, die rivierenkraker, die brenger van vuur en vlam.

Dit boek is een feest voor wie de deur naar buiten weer wagenwijd wil open zetten.