You - Verborgen Verleden - Caroline Kepnes RECENSIE

Recensie: You - Verborgen Verleden - Caroline Kepnes

CandacePeachBenjiBeck… Joe heeft al meerdere mensen vermoord die een obstakel vormden tijdens zijn zoektocht naar pure liefde. Maar als hij Amy ontmoet, voelt Joe zich direct tot haar aangetrokken. In tegenstelling tot al Joes verwachtingen, belazert Amy hem en vertrekt naar Los Angeles vertrekt. Joe kan niets anders bedenken dat ook een vliegtuig te makken en naar het westen te vertrekken, want hij is uit op wraak. In Hollywood komt Joe Love tegen. Indirect waren ze al eerder met elkaar in aanraking gekomen, maar nu ze een direct contact hebben, is de klik wederzijds. Ja hoor, volgens Joe is Love zijn droomvrouw. Alle puzzelstukjes die over zijn toekomst gaan, vallen in elkaar, maar zijn donkere verleden ligt altijd op de loer – wat als Love erachter komt wat hij op zijn geweten heeft?

Heel de wereld is in rep en roer om Joe Goldberg, de stalker van de hit-serie You. Dit is allemaal te danken aan Netflix en Caroline Kepnes, de bedenkster van deze hele plot. You - Verborgen Verleden is het tweede deel van de serie. Kepnes verwelkomt de lezer in haar wereld door haar herkenbare manier van schrijven. Als je begint te lezen in You - Verborgen Verleden, dan denk je direct: ‘Hé, deze schrijfwijze en zinsbouw en het perspectief herken ik van het eerste boek. En oh ja, toen gebeurde er dit en dit en dit. Heerlijk, ik ben weer terug!’

You - Verborgen Verleden zegt niet enkel “welkom terug” tegen de lezer. Het zegt ook: “Laten we lekker verdergaan bij waar we gebleven waren…” De plot begint namelijk precies bij waar het in deel één geëindigd was, namelijk: Amy heeft een baantje in de boekenwinkel en zij en Joe zijn collega’s. Dit gaat eigenlijk direct over naar dat Joe en Amy een relatie hebben. Ze brengen een leuke tijd samen door, zodat je als lezer nog even kunt wennen aan het idee dat je weer een heftig You-boek bent beginnen te lezen. En dan, na enkele tientallen bladzijdes, pakt Kepnes de plot bij zijn strot, schudt het hevig heen en weer en gooit roet in het leuke verhaal, want het is begonnen!

Kepnes weet als geen ander hoe zij de spanning moet opbouwen en hoe zij de spanning vervolgens weer kan laten dalen (om hem daarna weer tot een climax te brengen en dan weer een beetje af te laten zwakken en dan plots… is het gedaan). Kepnes gebruikt tempowisselingen waar het hoort, zodat het verhaal spannend blijft en de lezer dus de bladzijdes om en om en om blijft slaan. Op deze manier zorgt Kepnes ervoor dat You - Verborgen Verleden, net als het eerste deel en de serie, verslavend is. Het voeden van die verslaving en het meesleuren door de bladzijdes gebeurt op het tempo dat You wil.

You - Verbogen Verleden verschilt in verschillende opzichten van het eerste deel. Het grootste verschil is de locatie waar Joe zich bevindt. In deel één was dit nog New York; in deel twee is dit Los Angeles. Ook de bijpersonages zijn allemaal nieuw in You - Verborgen Verleden. Een ander verschil is dat er in het eerste deel meer quotes en titels van films of liedjes langskwamen. Helaas lijken deze leuke dingen die You aan de echte wereld koppelen in veel mindere mate voor te komen in deel twee. Enkele overeenkomsten zijn dat, net als in deel één, in deel twee de beweegredenen waarom Joe zich tot de dames aangetrokken voelt, onvoldoende duidelijk. Wellicht had de lezer zich beter kunnen verplaatsen in Joe als Kepnes zijn gevoelens en reflectie op papier had gezet.

Samengevat: You - Verbogen Verleden is verslavend, bloedstollend, spannend en snel. Dit tweede deel is als een warm welkom, want Joe verwelkomt de lezer om hem bij zijn sequel te vergezellen. Het voeden van die verslaving en meesleuren door de bladzijdes gebeurt op het tempo dat You wil. Kepnes weet als geen ander hoe zij de spanning moet opbouwen en vasthouden. Wellicht had de lezer zich beter kunnen verplaatsen in Joe als Kepnes zijn gevoelens en reflectie op papier had gezet. Kortom: Kepnes heeft haar fans niet teleurgesteld.

You - Verborgen verleden

1  2  3  4  5

Voor wie niet kan wachten op het tweede seizoen van de wereldwijde hitserie You en voor wie nog dieper in het ziekelijke maar o zo charmante hoofd van Joe Goldberg wil duiken… dit boek is je new best friend.
    Joe heeft al meerdere mensen vermoord die een obstakel vormden tijdens zijn zoektocht naar pure liefde. Nu ontmoet hij Amy en Joe voelt zich onmiddellijk tot haar aangetrokken. Maar als Amy hem belazert en naar Los Angeles vertrekt, ziet hij geen andere keus dan haar te volgen om wraak te nemen.
    In de city of stars ontmoet hij Love. Zíj is het: zijn droomvrouw. Zijn toekomst valt als een puzzel in elkaar, maar zijn donkere verleden ligt altijd op de loer – wat als Love erachter komt wat hij op zijn geweten heeft?
    Voor wie niet kan wachten op het tweede seizoen op Netflix of nog dieper in het hoofd wil kruipen van de ziekelijke maar o zo charmante Joe Goldberg…