Je doet het toch wel gratis? - Mascha Feoktistova RECENSIE

Recensie: Je doet het toch wel gratis? - Mascha Feoktistova

Met dit handige boek krijg je inzicht in de wereld van marketing en influencing: om precies te zijn Influencer Marketing. Zo tackelen ze vooroordelen die mensen kunnen hebben en praten ze over het marketing aspect van zo’n industrie. Dit boek is bedoeld voor bedrijven die met influencers werken, marketeers, of gewone mensen die graag een kijkje willen hebben in het leven van een influencer.

Het beste gedeelte van dit boek is de vormgeving. De letters op de kaft van het boek zijn holografisch, wat heel erg mooi overkomt. De letters spatten van het boek en trekken meteen je aandacht. Ook de binnenkant is mooi vormgegeven doordat er gebruik wordt gemaakt van verschillende kleuren voor tekst, maar ook visueel er creatief mee omgegaan is. Denk aan stappenplannen, hokjes met tekst enzovoorts. Erg mooi gedaan!

Het boek geschreven door Mascha en Max zit boordevol tips. Zoals een stappenplan voor een succesvolle samenwerking en hoe je een fake influencer nou herkent. Dit is leuk gedaan en zo leer je echt nog wat uit het boek. Door het visuele aspect van dat stappenplan, maak het dat ook extra leuk en makkelijk om te begrijpen.

In Je doet het toch wel gratis? zijn Mascha en Max omstebeurt aan het woord en vertellen over hun ervaring en kennis. Je kan zeker merken dat beide schrijvers veel ervaring hebben in het gebied waarin zij werken en dat zij hier veel over weten. Dit komt helaas niet altijd even goed over op papier. Soms worden belangrijke punten overgeslagen of maar kort behandeld, terwijl dat juist een aandachtstrekker kan zijn voor de lezer. Ook worden er in Je doet het toch wel gratis? vaak aannames verwerkt en dit schept toch wat verwarring en haalt weg van de objectiviteit van de twee schrijvers. Dit zijn dus gemiste kansen.

De grootste afknapper aan dit boek is dan toch wel de hoeveelheid spel- en grammaticafouten die erin staan. Deze zijn op een aantal momenten een doorn in het oog en heel erg onnodig. Mascha en Max hebben beiden een vlotte manier van praten en leggen hun jargon goed uit, maar door de vele missende leestekens valt dat toch minder op dan zou moeten. Ook door de rare zinsbouw leest het niet erg gemakkelijk en heb je sneller de neiging om het boek toch maar weg te leggen, terwijl het onderwerp wel interessant genoeg is om door te lezen.

Concluderend: Mascha en Max hebben beiden hard gewerkt aan een boek dat inzicht moet geven in de industrie van Influencer Marketing, maar het is vooral een handig boek voor beginners. Het mist veel diepgang en af en toe worden punten te oppervlakkig besproken. Ook de vele fouten in het boek, maken het moeilijk om er soms optimaal van te kunnen genieten. Al met al is het wel een vermakelijk boek met grappige anekdotes en visueel goed vormgegeven. Ben je nou gewoon nieuwsgierig naar Influencer Marketing of naar Mascha van Beautygloss zelf? Dan is Je doet het toch wel gratis? zeker een aanrader voor jou voor als je een avondje op de bank ligt en niks te doen hebt!

Je doet het toch wel gratis?

1  2  3  4  5

Met het boek Influencer Marketing (IM) geven Mascha en Max inzicht in welke keuzes er kunnen worden gemaakt en wanneer je IM zou moeten toepassen. Het doel is om de marketeer en Influencer van de juiste informatie te voorzien, zodat er weloverwogen keuzes kunnen worden gemaakt voor het beste resultaat. Ze laten je zien welke opties er zijn, hoe de spelers in deze business zich gedragen en wat je moet doen om te scoren met je campagne. Ze halen cases en voorbeelden aan om te laten zien waar het mis ging, of welke (vaak dappere) keuzes er gemaakt zijn om succes te verzekeren. Dit boek is dan ook bedoeld voor marketeers en influencers (in spe) die succesvol willen zijn.