De stilte in bed - Sofie Rozendaal RECENSIE

Recensie: De stilte in bed - Sofie Rozendaal

Journaliste Sofie Rozendaal (1987) beschrijft in De stilte in bed twee bepalende fases in haar leven, met twee totaal verschillende mannen. Haar leuke buurman met wie ze later trouwt en van wie ze gelooft dat hij, ondanks het ontbreken van lichamelijke passie, de liefde van haar leven is. En een oudere man met wie ze een masochistische relatie aangaat. Beide relaties vragen het uiterste van haar en zetten haar aan het denken over haar grenzen en keuzes.

In dit persoonlijke verhaal deelt Sofie haar zoektocht naar sensualiteit en seksuele vrijheid en haar twijfels hierbij. De stilte in bed begint in het nu met het verhaal van de oudere man (OM), die ze heeft leren kennen toen ze hem interviewde voor een portretreeks over kunstenaars. Amper een week later spreken ze bij hem thuis af en staan ze aan het begin van een bijzondere relatie. De tweede verhaallijn begint in oktober 2013 met een opmerkelijke herinnering aan haar Barbie Freya, die Sofie op haar 12e voor de eerste keer liet verkrachten door een oudere Ken. Vervolgens gaat het verhaal over op het moment dat Sofie en haar vriend Jasper bij de seksuoloog zitten om te praten over hun moeizame lichamelijke relatie. Door het boek heen wisselen de verhaallijnen van Jasper en de OM zich af en krijgen we een inkijkje in haar leven. Twee totaal verschillende relaties die beide de nodige twijfels met zich meebrengen voor Sofie.

In de delen over haar vriend neemt ze de lezer mee naar het begin van hun relatie tot en met hun huwelijk een paar jaar later. Wat mij vooral opviel was dat de manier waarop ze over Jasper en zijn familie schrijft, hoewel ze dit misschien niet zo bedoelt, erg negatief overkomt. De gesprekken met haar oma over het verschil tussen haar en zijn familie, doen overkomen alsof alleen de manier waarop haar familie met bepaalde situaties omgaat de beste manier is. Hun vorm en de frequentie van communicatie onderling, de manier waarop zij tegen dingen aankijken en hoe ze dat aanpakken. Het komt over alsof alles alleen maar volgens hun ‘werkwijze’ kan gaan en anders niet. Ze vindt het vreemd dat ze niet goed wordt opgenomen in zijn familie en schrijft later dat ze op het begin van de relatie enorm geïnvesteerd heeft in de band met haar schoonfamilie. Ook dit komt niet zo over. Het voelt juist alsof ze direct vanaf het begin al afstand neemt omdat het contact met zijn familie te veel is voor haar. Dit gevoel sijpelt door het hele verhaal heen en dat is jammer. Uiteraard zitten er ook zeker punten bij waarop ik haar gelijk geef, maar deze punten verdwijnen onder het gevoel dat ik eraan overhoud.

De verhaallijn over de OM is daarentegen heel anders van aard. Deze beschrijft het verloop van de puur seksuele relatie tussen Sofie en OM en hoe ze in deze relatie steeds verder haar grenzen opzoekt omdat ze eigenlijk niet goed weet waar haar grens ligt. Deze stukken zijn erg oppervlakkig en herhalend. Je weet keer op keer wat er gaat gebeuren wanneer ze elkaar zijn, zij het op een steeds heftigere manier. Vol verbazing las ik deze hoofdstukken, met name de momenten waarop ze zich (in haar gezicht) laat slaan. Voor sommigen misschien opwindend, maar voor de meeste waarschijnlijk een abnormale relatie te noemen.

Al met al kan ik niet echt zeggen dat De stilte in bed me heel erg aansprak. De schrijfwijze van Sofie Rozendaal is helder en leest wel prettig weg. Ze neemt je vloeiend door het verhaal heen zonder dat het echt saai wordt. Op de een of andere manier is het boek toch intrigerend, waardoor je het wel blijft lezen. De vraag die ik voor het lezen in mijn hoofd had en die er eigenlijk nog steeds zit: wat maakt haar verhaal, haar leven, interessant om te lezen? Daar heb ik helaas nog steeds geen antwoord op...

De stilte in bed

1  2  3  4  5

In De stilte in bed beschrijft Sofie Rozendaal twee bepalende fases in haar leven, met daarin twee totaal verschillende mannen. Haar buurman, van wie ze gelooft dat hij de liefde van haar leven is en met wie ze trouwt terwijl lichamelijke passie ontbreekt. En een oudere man, die alles lijkt wat ze verafschuwt – dominant, bot, een seksueel gedreven charmeur –, maar die toch een sterkte aantrekkingskracht op haar uitoefent. Een die ze niet kan sturen of weerstaan. Twee uitersten, die elk op een andere manier het uiterste van Sofie vragen.

In dit persoonlijke relaas deelt Sofie haar zoektocht naar sensualiteit en seksuele vrijheid. Naar wat het betekent om als jonge vrouw je grenzen te verkennen, en je verlangens – hoe duister die ook mogen zijn.