Trance - Adam Southward RECENSIE

Recensie: Trance - Adam Southward

Een vooraanstaande wetenschapper wordt dood aangetroffen. De dader, Victor Lazar, zit naast de vermoorde man wanneer hij wordt opgepakt door de politie.  Alex Madison, voormalig forensisch psycholoog en privétherapeut, wordt ingeschakeld om Victor te ondervragen. De politie kan namelijk geen hoogte van hem krijgen. Ze denken dat Victor zijn slachtoffers in hypnotische trance brengt en ze dan oplegt om zich van het leven te beroven. Wanneer Alex in het verleden duikt van Victor stuit hij op geheime onderzoeken en experimenten waarvan hij wenste dat hij dit nooit te weten was gekomen. Voordat Alex het weet is hij het doelwit van Victor. Kan Alex de hypnotische trance van Victor overleven?

Trance van Adam Southward is een psychologische thriller die net even anders is dan alle andere thrillers. Het verhaal is uniek en erg verfrissend.

Het verhaal begint met een moord die gepleegd wordt en een dader die hier meteen voor wordt opgepakt. Het is niet de standaard detective waarbij er een moord wordt gepleegd en je in het boek op zoek gaat naar de dader. Vanaf het eerste moment weet je dat Victor Lazar de moordenaar is. En dat maakt het verhaal zo uniek. In trance ga je namelijk op zoek naar wie Victor is en de achterliggende gedachte van zijn ‘werkwijze’. Het enige dat je weet is dat Victor in het verleden iets afschuwelijks heeft meegemaakt en wraak wilt nemen op degene die hiervoor verantwoordelijk zijn.

In Trance lees je het verhaal afwisselend vanuit Victor en Alex. Hierbij wordt het verhaal van Victor zowel in de verleden als in de tegenwoordige tijd vertelt. Dit zorgt af en toe voor enige verwarring, maar zorgt er wel voor dat je het verleden van Victor beter begrijpt.

Victor is een personage dat door geheim onderzoek en experimenten afschuwelijke dingen heeft meegemaakt. Hij is gebruikt als proefkonijn en heeft een uniek psychologisch talent ontwikkeld waarmee hij andere mensen kan laten doen wat hij wil. Victor is op zoek naar de mensen die hem, Laura en al die andere kinderen die afschuwelijke dingen heeft aangedaan om wraak te kunnen nemen. Je krijgt mee wat Victor heeft meegemaakt en wat Victor voelt wanneer hij zijn speciale krachten inzet. Als lezer krijg je een goed beeld van dit personage en begin je Victor steeds beter te begrijpen.

Ook van Alex Madison kom je veel te weten over zijn verleden. Hij heeft eerder gewerkt als forensisch psycholoog. Door een verschrikkelijke gebeurtenis heeft hij dit in moeten ruilen en is hij een eigen praktijk begonnen in de privésector. Door die gebeurtenis en het feit dat Alex mensen niet toelaat heeft hij het flink verkloot. Hij is gescheiden, maakt een puinhoop van zijn huidige relatie en is verslaafd aan pillen. Je merkt als lezer dat Alex zijn leven niet op orde heeft.

In het boek komt ook nog een derde personage voor, Sophie. Het is een personage dat een belangrijke rol speelt in het boek, maar waar je weinig van te weten komt. Sophie werkt als stagiaire in de Whitemoor gevangenis en heeft veel stemmingswisselingen. Van het ene op het andere moment kan ze helemaal omslaan. Ook Alex krijgt geen hoogte van Sophie. Het is een ietwat oppervlakkig personage dat zich op de achtergrond houdt. Later in het boek kom je erachter hoe de vork in de steel zit en word je aardig verrast door Sophie.

Adam Southward heeft met Trance een originele thriller neergezet. Het is geen dertien in een dozijn. Dit komt door het unieke verhaal en het feit dat de dader vanaf het eerste moment al bekend is. Dat maakt het boek anders. Echter heeft het boek vanaf het begin niet de spanning waardoor je het boek in één ruk uit wilt lezen. Pas halverwege komt het verhaal op gang en begin je er echt in te zitten. Verder is het boek wat moeilijk te lezen. Dit komt mede doordat er best wat psychologische termen in het boek voorkomen. Het boek is zowel voorspelbaar als verrassend.

In Trance duik je samen met Alex in het verleden van Victor. Je gaat op zoek naar de vraag wie hij is en wat er in zijn verleden is gebeurd dat hem heeft gemaakt tot wie hij nu is. Het is verfrissend en dat kan ik ontzettend waarderen. Als je liever een klassieke detective leest waar je op zoek gaat naar de moordenaar, dan past dit boek misschien niet in je straatje.

Recensie: Trance - Adam Southward

Trance

1  2  3  4  5

Zijn slachtoffers zijn weerloos. Hij bepaalt hun lot. Dit is zijn wraak – en hij is nog maar net begonnen. Drie wetenschappers worden dood aangetroffen en de enige verdachte in de zaak, Victor Lazar, wordt al snel aangehouden. Als de stroom aan gewelddadige (zelf)moorden hem ook in de gevangenis volgt, wordt hij in eenzame opsluiting geplaatst. En dan pleegt de hem toegewezen psycholoog op onverklaarbare wijze zelfmoord.