Recensie: Visser RECENSIE

Recensie: Visser - Rob van Essen

Nadat De goede zoon van Rob van Essen in 2019 werd bekroond met de Libris literatuurprijs, is zijn eerdere roman, die overigens ook genomineerd is geweest voor de Libris literatuurprijs, Visser, opnieuw uitgegeven. Verteller en tevens hoofdpersoon van Visser is Jacob Visser, een geschiedenisleraar die in opspraak geraakt is nadat hij in de les een aantal vreemde en omstreden uitspraken over de Tweede Wereldoorlog zou hebben gedaan.

We vallen als lezer eigenlijk middenin het leven en verhaal van Jacob Visser. Het boek begint nadat hij met zijn uitspraken de regionale krant heeft gehaald en met verplicht ziekteverlof is gestuurd. Vanaf dat moment gebeurt er van alles in zijn leven waar hij geen vat op lijkt te hebben. Zo wordt hij door een groepje neonazi’s als nieuwe leider gezien, bekommert hij zich om een van zijn leerlingen, en krijgt hij te maken met herinneringen aan het overlijden van zijn dochter.

Visser is een lastig boek om te beoordelen. De een zal er lyrisch over zijn terwijl een ander het helemaal niets vindt. Nu is dat in principe met elk boek zo, maar bij Visser lijkt het zelfs lastig om voor jezelf een eenduidig oordeel te vormen. Kijkend naar de schrijfstijl is het een goed boek. De stijl van Rob van Essen is aantrekkelijk: het is prettig leesbaar, het lukt het vrij gemakkelijk om je in te leven in de gebeurtenissen en in de hoofdpersoon, en het bevat ook nog humor.

Als het gaat om het verhaal dan is het lastiger om een duidelijk oordeel te geven. Aan de ene kant blijft het van begin tot het eind boeien, wat het dus sterk maakt. Ook het thema is interessant: hoe een kleine gebeurtenis, zoals een uitspraak, al snel kan uitgroeien tot iets groots. Dit zet je aan het denken en is toch ook wel actueel. Maar er zijn ook wel een aantal mindere punten aan het boek. Concreet voorbeeld is een aanrandingsscène, waarvan je je behalve dat het om ongepast gedrag gaat ook kunt afvragen wat het nut is voor het verhaal. Daarnaast lijkt het lastig om sympathie te krijgen voor de hoofdpersoon, hij lijkt het allemaal maar te laten gebeuren zonder verantwoordelijkheid te nemen, wat irritatie kan opwekken tijdens het lezen. Misschien speelt ook mee dat er meerdere verhaallijnen/thema’s zijn die allemaal boeiend zijn maar mogelijk sterker zouden zijn geweest als ze nog meer uitgewerkt of uitgediept waren.

Al met al laat Visser van Rob van Essen zich waarschijnlijk het beste omschrijven als intrigerend, boeiend, en tegelijkertijd vreemd en absurd. Een boek dat verschillende gevoelens oproept en lastig te vatten is in een beoordeling, maar wel aanzet om verder te blijven lezen. Visser lijkt daardoor wel een zeer geschikt boek om met anderen te lezen om vervolgens over de inhoud en de thema’s te discussiëren.

Visser

Rob van Essen

24 september 2019

ISBN 9789025458379
    Uitgever Atlas
    224 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

"Visser' van Rob van Essen is een hartverscheurende roman over ironie, onmacht en onverwerkt verdriet. Geschiedenisleraar Jacob Visser heeft een huis op een woonerf, een dochter die gaat trouwen en een vrouw die van hem is vervreemd. Wanneer hij tijdens een van zijn lessen iets ondoordachts zegt, komt zijn leven in een maalstroom terecht. Een groepje neonazi's vat zijn uitspraken op als een oproep om tot actie over te gaan en benoemt hem tot hun leider. Terwijl de wereld om hem heen steeds vreemdere vormen aanneemt, ziet Visser zich geconfronteerd met pijnlijke herinneringen aan zijn gestorven kind en wordt hij nauwlettend in de gaten gehouden door een journalist die vroeger met hem bevriend was, maar nu vastbesloten is hem aan de schandpaal te nagelen.
    "Visser' stond op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2009, en zijn laatste roman "De goede zoon' werd bekroond met de Libris Literatuur Prijs 2019.