Het kleine boek over kleur - Karen Haller RECENSIE

Recensie: Het kleine boek over kleur - Karen Haller

Een klein, maar volledig boekje over kleur. Dat is wat Karen Haller met Het kleine boek over kleur heeft neergezet. Karen Haller wordt internationaal gezien als een kleurexpert, ofwel toegepast kleurtherapeut. Zij schrijft over de oorsprong van kleur, over kleurvarianten, over de psychologie van kleur, hoe kleur je stemming kan beïnvloeden, en ook nog over kleurgebruik in interieur en outfits. Een heel compleet plaatje over kleur dus, waarin kleur vanuit verschillende uitgangspunten worden benaderd. Het totaaldoel is daarbij telkens om kleur in te zetten voor het verbeteren van geluk, welzijn en zelfvertrouwen.

Door de uitgever wordt Het kleine boek over kleur neergezet als een cadeauboekje, maar door het zeer specifieke onderwerp is het niet echt geschikt voor een heel breed publiek. Hoewel kleur in het leven van elke dag aanwezig is, is het niet per se een onderwerp dat in al zijn aspecten voor iedereen interessant is. Waar een cadeauboekje vooral doet denken aan een makkelijk te lezen, inspirerend verhaal, gaat dat niet op voor Het kleine boek over kleur. De letters zijn klein en de afbeeldingen in het boekje niet bijzonder inspirerend of bijzonder. Het onderwerp is zeker bijzonder, er ligt geen enorme collectie boeken over kleur bij de cadeauboeken. Maar misschien heeft dat een reden, want dit boekje weet al snel onvoldoende te boeien. De basiskennis is zeker aanwezig, maar lijkt daarmee veel meer passend in die hoek van boeken voor (beginnende) kunstenaars dan als cadeauboek.

Door het specifieke onderwerp weet Karen Haller met Het kleine boek over kleur net niet te boeien. Hoewel kleur iedereen vast in een geringe mate aanspreekt is het onderwerp nauwelijks boeiend genoeg om een heel boekje mee te vullen. Kleur loopt als rode draad door alle onderwerpen, die van geschiedenis, naar stemming, naar gebruik lopen. Er is echter niets waar naartoe wordt gewerkt, het hele boekje is vooral een opsomming van eigenschappen. Het boekje is maar klein, maar zelfs in dat kleine formaat weet het veelal niet te boeien. De vormgeving is niet bijzonder, waardoor Het kleine boek over kleur ook geen boek is dat het goed doet op de koffietafel. Net niet.

Het kleine boek over kleur

K. Haller

8 oktober 2019

ISBN 9789022588253
    Uitgever Boekerij
    272 pagina's

Boekerij

Non-fictie

1  2  3  4  5

Het geheime leven van kleuren vertelde de cultuurgeschiedenis achter elke kleur; met dit boek leer je hoe je iedere kleur toe kunt passen in je leven om gelukkiger te worden.

Hoe meer je leert over kleur, hoe meer je het kunt gebruiken om je leven te verbeteren. Het kleine boek over kleur zal je volop inspireren. Of je nou extra hulp wilt bij het samenstellen van outfits, je beter wilt focussen, je relaties wilt verbeteren of je gewoon beter wilt voelen: de psychologie van kleur kan je helpen om jezelf nog beter te leren kennen. Zo kan kleur je bijvoorbeeld helpen om meer in het moment te zijn, of om je zelfvertrouwen te vergroten.

Een kleurrijk leven helpt je allerlei aspecten van je leven te ontwikkelen – van slaapkamer tot corner office. O, en het betekent trouwens niet dat je je ook heel kleurrijk moet kleden. Het gaat juist over trouw zijn aan jezelf en uitdrukken wie je werkelijk bent, wat je kleuren ook zijn. Vind de unieke combinatie die speciaal voor jou is. Het is tijd om je leven kleur te geven!

De gids om de kracht van de kleur te gebruiken om je geluk, welzijn en zelfvertrouwen te verbeteren
    Ontdek hoe je een thuis creëert dat je persoonlijkheid weerspiegelt
    Vergroot je vertrouwen in het gebruik van kleur