De lessen van meneer Picquier - Marc Roger RECENSIE

Recensie: De lessen van meneer Picquier - Marc Roger

Meneer Picquier heeft zijn boekenwinkel moeten sluiten en verkopen. Gelukkig heeft hij drieduizend boeken kunnen redden. Deze vullen nu zijn kamer in het verzorgingstehuis Les Bleuets. De oude boekverkoper is te ziek om zelf nog te kunnen lezen. Wanneer hij Grégoire ontmoet, een nieuwe medewerker in het verzorgingstehuis, overtuigt hij hem om dagelijks te komen voorlezen. Het is het begin van een bijzondere vriendschap.

De auteur van dit verhaal, Marc Roger, is voorlezen van beroep. Je vraagt je misschien af of dit echt bestaat, maar dat is dus zo. Klinkt dat niet heerlijk trouwens, voorlezen als beroep? Marc Roger heeft hier zelfs een prijs voor gewonnen. Het is dan ook niet gek dat hij de liefde voor lezen, voorlezen en boeken het onderwerp laat zijn van zijn debuutroman. De lessen van meneer Picquier is in de eerste plaats dan ook een ode aan literatuur en lezen.

Het verhaal is hartverwarmend. Ergens doet het een beetje denken aan Intouchables, het wordt daar soms ook mee vergeleken. Dit komt vooral door het contrast van een oude, zieke man met daartegenover een jonge pupil. Net als in Intouchables is de vriendschap tussen deze naast de boeken het thema van dit verhaal. En wow, wat een bijzondere band. Grégoire, die een hekel heeft aan boeken, leren en lezen, raakt in de man van deze oude, wijze boekverkoper. Hij leert niet alleen om voor te lezen, maar ook om echt te gaan leven. De lessen van meneer Picquier is dan ook erg inspirerend. Zeker op het moment wanneer het voorlezen zo populair wordt in Les Bleuets, dat het verplaatst wordt naar de algemene ruimte waar alle bewoners en bezoekers mee kunnen luisteren. Het publiek wordt aan het denken gezet. Wat is zo’n verzorgingstehuis nu precies? Hoe kunnen we het samen tot een echt thuis maken?

De lessen van meneer Picquier is een vrij literair boek. Er staan continu verwijzingen in naar klassieke boeken en het zit vol met poëzie en met raadselachtige opmerkingen van de oude boekverkoper. Als lezer moet je hierop voorbereid zijn en hier van houden. Het boek leest hierdoor soms wat lastig. Ook lijkt het alsof er soms aanhalingstekens en andere leestekens missen. Hierdoor is het soms even zoeken naar wie wat zegt of is het onduidelijk of er sprake is van een gedachte of een dialoog.

Toch is dit boek een bijzonder boek. Het is eenvoudig, maar toch diepgaand. De jonge Grégoire neemt je echt mee in het verhaal en samen met hem groei je als het ware op. Hij begint als een puberige jongen zonder enig doel in zijn leven. Het is bijzonder mooi hoe hij door stoffige, oude boeken zijn plek in de wereld weet te vinden.

De lessen van meneer Picquier

Marc Roger

14 januari 2020