Het logboek van de ontdekkingsreiziger - Huw Lewis-Jones en Kari Herbert RECENSIE

Recensie: Het logboek van de ontdekkingsreiziger - Huw Lewis-Jones en Kari Herbert

Het logboek van de ontdekkingsreiziger van Huw Lewis-Jones en Kari Herbert vertelt het verhaal van ontdekkingsreiziger van het verleden tot het heden. Op alfabetische volgorde komen pionierende ontdekkingsreizigers en kaartenmakers, botanisten en kunstenaars, plantenjagers, ecologen en antropologen, excentriekelingen en visionairs, mannen en vrouwen aan bod. Alles draait om het logboek: het notitieboek dat de reizigers hebben meegenomen op reis, hebben gebruikt om hun waarnemingen en ontdekkingen in vast te leggen, hebben gewaarborgd en gebruikt om bij thuiskomt te publiceren.

Het logboek van de ontdekkingsreiziger is net als de titel een waardevolle ontdekking. Het boek ziet er ontzettend aantrekkelijk uit. De manier waarop het boek gebonden is maakt het een echt kunstboek. Eenmaal het boek opengeslagen word je verwonderd door de schitterende tekeningen, aquarellen en schilderingen die de ontdekkingsreizigers en de kunstenaars die met hun mee zijn gegaan hebben gemaakt.

Het logboek van de ontdekkingsreiziger is erg goed geschreven. Elke ontdekkingsreiziger wordt geïntroduceerd met een van zijn bijzondere quotes. Het begint meteen met een pakkende inleiding die je geboeid laat doorlezen over wat de aanleiding voor hem of haar was om ontdekkingsreiziger te worden. Ook wordt er verteld waardoor de reizigers geïntrigeerd werden, wat hun onderzoeksgebied werd en welke reizen ze hebben ondernomen.

Het boek is opgebouwd uit korte biografieën die stuk voor stuk bijzonder zijn. Doordat het boek niet één groot verhaal is, kun je het lezen van het boek verspreiden over een langere periode. Je kunt het boek dichtslaan en toch weer verrast worden als je het boek opnieuw opent. Het boek is vooral informatief. Door de plekken waar de reizen zich afspelen, wordt je als lezer meegezogen naar verre oorden in woestijnen, regenwouden, berglandschappen, oceanen, ijsvlaktes en zelfs het heelal. Nieuwe werelden, alhoewel het boek als een echte eye-opener laat begrijpen dat het geen nieuwe werelden zijn voor iedereen.

Doordat er veel afbeeldingen uit de logboeken van de ontdekkkingsreizigers te zien zijn, wordt ook het onderscheid tussen de teken- en schilderstijlen van de ontdekkingsreizigers en kunstenaars goed zichtbaar. Ook is duidelijk te zien op welke verschillende manieren de informatie wordt vastgelegd. Sommige ontdekkingsreizigers hebben de gewoonte om vooral in woorden vast te leggen, anderen is kleine schetsen of juist uitgewerkte aquarellen die in meer dan drie uur zijn uitgewerkt. In de studio van de reiziger of buiten op de plek zelf.

Het logboek van de ontdekkingsreiziger van Huw Lewis-Jones en Kari Herbert is een inspiratiebron voor degenen waarbij de wereld een groot onderzoek is. Het herinnert je eraan om niet te vergeten wat je ziet, maar vast te leggen. Door middel van tekeningen wat ons echt leert om niet alleen te kijken, maar ook te zien.

Het logboek van de ontdekkingsreiziger

1  2  3  4  5

Het logboek van de ontdekkingsreiziger is een prachtig vormgegeven vierkleurenboek over de zeventig grootste ontdekkingsreizigers aller tijden. Het beschrijft de reizen van Amundsen, Cook, Darwin, Heyerdahl, Livingstone en Scott, maar ook van de Nederlanders Jan Brandes, Abel Tasman en Alexdrine Tinne. Aan de hand van hun notities en schetsen wordt de lezer meegenomen in de wereld van de ontdekkingsreizigers. Het voorwoord voor Het logboek van de ontdekkingsreiziger is geschreven door Redmond O'Hanlon.