Het gewicht van een piano - Chris Cander RECENSIE

Recensie: Het gewicht van een piano - Chris Cander

Katja woont in de Sovjet-Unie en is pas acht jaar oud wanneer ze in 1962 kennismaakt met haar oude blinde buurman. Er wordt gefluisterd dat hij een gedeserteerde SS’er is, maar Katja is vooral gefascineerd door zijn nachtelijke pianospel. Ze gaat vaak naar hem luisteren en wanneer hij overlijdt erft ze zijn piano. Dit instrument vormt haar hele leven en ze kan niet zonder. Later trouwt ze met een joodse man en ze hebben weinig geld en te eten en weinig kans op een baan. Haar man dient, tegen haar wil, een verzoek in om te emigreren naar Amerika. Hierbij verliest ze niet alleen haar familie maar ook haar piano. Daarnaast moet de zesentwintigjarige monteur Clara in het jaar 2012 in Californië weer verhuizen. Ze heeft een piano gekregen vlak voor haar vader overleed, maar het is een blok aan haar been. Ze besluit het te koop te zetten, maar kan uiteindelijk toch geen afscheid nemen. Het brengt haar echter wel in contact met een man die net als zij een speciale band met de piano lijkt te hebben. Wie is hij en wat is zijn verhaal?

De historische roman Het gewicht van een piano is een interessante vertelling die zich in twee verschillende tijden afspeelt. De verhaallijnen van Katja en Clara lopen naast elkaar en lijken in eerste instantie weinig met elkaar gemeen te hebben. Toch weet auteur Chris Cander je aandacht al in de eerste paar hoofdstukken te trekken. Want wat beide vrouwen wel gemeen hebben is hun eigenzinnige karakter en hun sterke wil. Katja leeft voor haar piano en haar zoontje, en ondanks dat haar man haar niet gelukkig maakt, weet ze er het beste van te maken. De Koude Oorlog in de Sovjet-Unie is een bijzondere setting en als lezer word je weer aan dat stukje geschiedenis herinnerd en door de prettige schrijfstijl voel je al snel met Katja mee. Clara leeft in een minder roerige tijd, maar heeft al jong haar ouders verloren en kan zich maar moeilijk binden. Ze werd automonteur en het zit haar totaal niet dwars dat niemand dat van haar had verwacht. Ze is pienter, handig en de beste van de garage. Een erg aansprekend karakter die je in de eerste hoofdstukken al mag.

Het gewicht van een piano draait dus met name om twee sterke vrouwelijke personages die Cander in eerste instantie overtuigend heeft neergezet. Het pakkende begin weet Cander echter niet vol te houden en halverwege de roman stort het verhaal in. Clara lijkt niet meer op die pittige tante, maar is een vervelend meisje geworden die maar moeilijk communiceert en haar piano en de mannen aan wie ze het heeft verhuurd gaat achtervolgen. Dat is zonde, want het personage verliest aan geloofwaardigheid. Het verhaal komt nog maar moeizaam vooruit en dat begint te irriteren. Ook Katja’s verhaal blijft even hangen op hoe ze probeert het beste ervan te maken in Amerika. Gelukkig weten beide verhaallijnen eindelijk naar elkaar toe te bewegen en de puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen. Katja leert meer over de mysterieuze man en zijn connectie tot de piano. Hun verleden is meer met elkaar verbonden geweest dan ze ooit had kunnen denken. Dat maakt dat Het gewicht van een piano toch nog verrassend in elkaar steekt en Cander goed heeft nagedacht over zijn plot, maar toch wel minder over de ontwikkeling van zijn personages.

Wat Het gewicht van een piano de lezer met name meegeeft is dat de band die er kan bestaan tussen ouder en kind niet verdwijnt na een overlijden. Deze kan voortbestaan in zelfs een erfstuk. Deze piano bindt meerdere personen en gezinnen met elkaar en heeft een bijzondere reis afgelegd. De titel van Het gewicht van een piano is overduidelijk een goede en bewuste geweest. Het verhaal moet je vooral langzaam op je in laten werken en heeft zo haar schoonheid en vertelt over eenzaamheid en overleven. Een bijzonder verhaal, zowel gevoelig als fascinerend.

Het gewicht van een piano

Chris Cander

8 oktober 2019

ISBN 9789026348730
    Uitgever Ambo|Anthos
    368 pagina's

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5

Sovjet-Unie, 1962. De achtjarige Katja luistert naar de oude bovenbuurman, die elke nacht pianospeelt. Er wordt gefluistert dat hij een gedeserteerde ss'er is, maar Katja krijgt een band met hem. Na zijn overlijden erft zij de antieke Blüthnerpiano. Wanneer ze later trouwt met een joodse man, is het niet langer veilig voor hen in Rusland. Ze emigreert met haar gezin naar Amerika en de piano raakt zoek tijdens hun vlucht.

Californië, 2012. De zesentwintigjarige Clara moet op zoek naar een nieuw appartement. De verhuizing wordt bemoeilijkt door de piano, die ze van haar vader voor haar twaalfde verjaardag heeft gekregen, kort voordat haar beide ouders omkwamen bij een brand. In een opwelling zet Clara de piano te koop. Al snel meldt zich een koper, die Clara toch weer aan het twijfelen brengt: wil ze er wel van af?