De Zilverweg - Stina Jackson RECENSIE

Recensie: De Zilverweg - Stina Jackson

Drie jaar geleden zette Lelle zijn dochter Lina af bij een bushalte aan de Zilverweg in het noorden van Zweden. Sindsdien heeft niemand meer wat van haar vernomen. De politie heeft de zoektocht allang opgegeven. De omgeving van de Zilverweg is zo verlaten en ondoordringbaar, dat wat niet gevonden mag worden, ook echt verborgen kan blijven. Maar in de zomer, in de periode dat de zon niet ondergaat, rijdt Lelle obsessief de Zilverweg af op zoek naar sporen van zijn dochter. Dan verdwijnt er opnieuw een meisje, dat sprekend op Lina lijkt. Heeft dezelfde dader opnieuw toegeslagen en zal Lelle er nu eindelijk achter komen wat er met zijn dochter gebeurd is?

De Zilverweg is het eerste boek van de Zweedse Stina Jackson. Een debuut dat inmiddels in meer dan tien landen gepubliceerd is en waar ze al diverse prijzen mee in de wacht sleepte. Dat maakt natuurlijk nieuwsgierig naar deze nieuwe ster aan het Scandinavische thriller-firmament. Wat betreft genre-vastheid stelt Jackson in ieder geval niet teleur. Meteen vanaf de eerste pagina sleept ze haar lezers mee in de herkenbare sfeer van de scandi-thriller.

Dat kan ook bijna niet anders met een verhaal dat zich afspeelt in Glimmersträsk, een verlaten regio in het noorden van Zweden. De leegte van de nauwelijks bewoonde omgeving en de worsteling met de grillen van de natuur spatten van de pagina. Niet in de laatste plaats door de eindeloosheid van de dagen in een wereld waarin tijdelijk de zon niet ondergaat. Het zit in de eindeloze autoritten over de Zilverweg van de wanhopige Lelle. Maar ook in het leven van tweede hoofdpersoon Meja, die noodgedwongen de zoveelste verhuizing van haar onverantwoordelijke moeder moet doorstaan.

Daarnaast is de herkenbaarheid van de personages, iets waar scandi-thrillers geliefd om zijn, te prijzen aan De Zilverweg. Jackson neemt uitgebreid de tijd om Lelle en Meja te introduceren in het eerste deel van het boek. Er is alle aandacht voor hun emoties en de relaties die zij hebben (of niet meer hebben) met de mensen om hen heen. Belangrijke thema's daarbij zijn eenzaamheid en het omgaan met verlies; thema's die goed passen bij het wonen ver van de bewoonde wereld – in Meja's woorden.

Het nadeel van deze aanpak is dat De Zilverweg het lange tijd vooral moet hebben van de suggestie van spanning. Verwacht geen spectaculaire vondst van een lijk, zoals waar veel thrillers beginnen. De misdaad waar het de eerste honderd pagina's om draait, heeft al drie jaar eerder plaatsgevonden en is al flink weggezakt in het collectief geheugen. In het tweede deel van het boek gaat de vaart er ineens flink in. Jackson onthult met het toevoegen van een derde verhaallijn op hoog tempo hoe de vork in de steel zit. En dan is het boek ineens uit.

De Zilverweg was zeker gebaat geweest bij iets beter verdeelde spanning, ook omdat er niet echt verrassende plotwendingen zijn. Toch weet Jackson de aandacht van de lezer vast te houden met haar toegankelijke, beeldende taalgebruik, met zinnen als: "Lelle stak een hand hoog in de lucht, waar de woorden trillend waren blijven hangen." Ook houdt de vertelstructuur van korte fragmenten vanuit het perspectief van afwisselend Lelle en Meja het leestempo hoog. Samen met de onderhuidse spanning is dit uiteindelijk voldoende om de lezer de laatste pagina te laten halen. En maakt het nieuwsgierig naar meer van deze schrijver.

Recensie: De Zilverweg - Stina Jackson

De zilverweg

1  2  3  4  5

Sinds zijn zeventienjarige dochter Lina drie jaar eerder verdween bij een bushalte aan De zilverweg in het noorden van Zweden speurt haar vader Lelle obsessief naar sporen van haar. De desolate streek is een ideaal oord voor zonderlingen die iets te verbergen hebben en met rust gelaten willen worden. De politie heeft de zoektocht allang opgegeven, maar dan wordt er opnieuw een meisje vermist. Het verband met Lina is snel gelegd en Lelle gaat tot het uiterste om de dader en de meisjes te vinden.