Buiten beeld - Jurriaan van Eerten RECENSIE

Recensie: Buiten beeld - Jurriaan van Eerten

Journalist Alex Laagland doet verslag van een grote demonstratie in Venezuela en maakt daarbij een indrukwekkende foto van een jongen die wordt neergeschoten. De foto trekt al gauw de nodige aandacht en ineens is Alex bekend en wil iedereen zijn werk publiceren. Maar Alex kampt met schuldgevoelens omdat hij de foto heeft gemaakt, in plaats van de jongen te hebben geholpen. Hij twijfelt of hij als journalist wel daadwerkelijk verandering kan teweegbrengen. En dan neemt hij een levens veranderende beslissing...

Buiten beeld is de debuutroman van schrijver en journalist Jurriaan van Eerten. Het is een sterk debuut met een origineel onderwerp, dat bovendien ook nog eens fijn leest. Jurriaan van Eerten heeft namelijk een fijne schrijfstijl, waarbij het makkelijk is om je een beeld te vormen bij het verhaal, de omgeving en de gebeurtenissen. Je merkt door het gehele verhaal heen dat Jurriaan van Eerten zelf ook journalist is en dat hij weet waar hij over schrijft. Het boek heeft maar tien hoofdstukken en leest vlot, maar het tempo ligt zeker niet te hoog.

De hoofdpersoon in Buiten beeld is journalist Alexander Laagland. Hij heeft het niet al te makkelijk, kamt met schuldgevoelens en trauma, en is duidelijk langzaam aan de weg aan het kwijt raken. Je krijgt de tijd om Alex te leren kennen en om meer over zijn achtergrond te weten te komen. En dat is fijn, want Alex' verleden lijkt nog steeds invloed op hem te hebben.

Buitend beeld begint midden in alle actie, met het moment waarop Alex de foto schiet die zijn leven zal veranderen. Deze gebeurtenis heeft grote gevolgen, die zich langzaamaan laten zien. Dat verloop is goed geschreven. De situatie verslechterd steeds verder, totdat de bom barst. Je voelt het moment suprême als lezer aankomen, terwijl Alex nog niks door heeft. Dat maakt dat je op het puntje van je stoel zit en met hem meevoelt, ook al heeft hij zelf de beslissingen gemaakt die naar dat punt leiden.

Buiten beeld heeft een open einde, waarbij je niet weet hoe het met Alex afloopt. Toch is dit een passend einde, vooral door de laatste twee zinnetjes die de achterliggende gedachte van het boek behoorlijk goed samenvatten.

'Hoelang?' vraagt hij.

'Totdat er iets verandert,' fluistert ze.

Al met al is Buiten beeld van Jurriaan van Eerten een goed debuut, met een origineel onderwerp en een beeldende schijfstijl. Ik geef Buiten beeld 4 hartjes.

Buiten beeld

1  2  3  4  5

Alex is journalist en doet verslag van een grote demonstratie in Venezuela. Wanneer hij de 'perfecte' foto maakt, van een demonstrant die door een kogel wordt geraakt, heeft dat grote gevolgen. Niet voor de situatie in Venezuela, maar wel voor zijn persoonlijke faam. Alex begint te twijfelen over het nut van zijn werk. Maakt het vastleggen zonder ingrijpen hem niet tot medeschuldige? Kun je als journalist wel echt verandering teweegbrengen? Bij zijn volgende reportage verzint hij een aantal details zelf, en wanneer hij merkt hoe makkelijk dat gaat, schuiven zijn grenzen steeds verder op.
    Buiten beeld is een spannende en indringende debuutroman van een getalenteerde journalist. Over betrokkenheid en schuld, over wat echt is en wat we graag willen geloven.