Totdat het voorbij is - Tommy Wieringa RECENSIE

Recensie: Totdat het voorbij is - Tommy Wieringa

"Geen ander medium dan het boek kan zulke sterke gevoelens oproepen, en de wereld om je heen omtoveren tot het decor van hetgeen je leest." Deze woorden staan zomaar ergens in een van de hoofdstukken in Totdat het voorbij is. Een mooi en treffend statement – één van de vele in deze bundel – dat iedere lezer zal beamen. Tommy Wieringa beweert dit niet alleen, maar laat het ook zien. In Totdat het voorbij is, een boekje dat nog geen honderd pagina's telt, beschrijft hij in een aantal korte verhalen hoe zijn leven eruit ziet sinds hij vader is geworden. In vindingrijke bewoordingen reflecteert hij op een verscheidenheid aan onderwerpen, die allemaal samenhangen met het thema vaderschap.

Af en toe zijn zijn observaties hard en confronterend, gewoon zoals het leven soms is. Regelmatig zijn ze vermakelijk, vaak hartverwarmend en altijd treffend. Natuurlijk gaan de verhalen over opvoeden en de onmetelijke liefde voor zijn kinderen ("Hoe kun je ongelukkig zijn als je de wereld ziet beginnen?"), maar ook schrijft hij over de dood ("Als ik nu een hartaanval krijg en voorover in het water kukel...") en over literatuur en schrijverschap (zie het citaat hierboven). Hij reflecteert op zijn eigen leven en doet intussen scherpe observaties over de maatschappij; over de spelende mens en over goede raad.

Dit doet hij in een fijnzinnige schrijfstijl met gevoel voor detail. "De smaak van de vlierbloesemsiroop van mijn vader herinner ik me als mijn eerste kus," begint hij zijn vertelling over de kracht van jeugdherinneringen en het onvermijdelijke falen wanneer je die probeert na te bootsen. Hij speelt met vergelijkingen en schildert met taal. In slechts twee korte pagina's per verhaal weet hij moeiteloos een sfeer te scheppen en een situatie te vatten.

Totdat het voorbij is zal een bron van herkenning zijn voor iedereen die zelf kinderen heeft. Het boekje is echter geschikt voor een veel breder publiek dan ouders alleen. Ben je een taalliefhebber, fan van of nieuwsgierig naar Tommy Wieringa? Dan is dit ook het boek voor jou.

Totdat het voorbij is

1  2  3  4  5

Op een vrijdagmorgen vroeg in de mooiste maand van het jaar werd Tommy Wieringa voor de tweede keer vader. De geboorte van zijn dochters veranderde alles: zijn kijk op de wereld, zijn gevoel van geluk. Bij de geboorte van een kind dien je in de eerste plaats man en vader te zijn, heet het, maar toen hij zichzelf de volgende ochtend om zes uur weer achter zijn werktafel vond, ontdekte hij dat hij altijd schrijver blijft. "Niet uit plichtsbesef, maar omdat ik wakker was en toch niks anders te doen had.' Het vaderschap brengt de schrijver prachtige observaties en verhalen, en een nieuwe opdracht: "Kijk, kijk goed, zeg jetegen jezelf, vergeet je drukte en het gewemel, straks is het voorbij.'
    Tommy Wieringa koos voor deze uitgave de mooiste verhalen over zijn kinderen, een bron van onmetelijke liefde.

• Young adult top 6: juli 2022

• 90's Disney Channel-series die je misschien vergeten bent