Net als in de film – Rachel Winters RECENSIE

Recensie: Net als in de film – Rachel Winters

'Evie wil net als Julia Roberts in Notting Hill een man ontmoeten. Alleen háár Hugh Grant werkt niet mee...' De ondertitel van Net als in de film geeft eigenlijk in twee zinnen weer waar deze chicklit over gaat. Evie Summers krijgt de moeilijk taak om scenarioschrijver Ezra Chester zo ver te krijgen het script voor een romantische comedy (romcom) binnen drie maanden af te schrijven. Alleen dan zal ze promotie maken tot agent en haar baan niet verliezen. Ezra zit echter in een writers block en voelt er niks voor om dit script te gaan schrijven aangezien het toch niet realistisch is. Je kunt niet verliefd worden zoals in een film wel gebeurd. Ezra en Evie sluiten een deal, Evie gaat zoveel mogelijk meet-cutes (scène waarin een toekomstig romantische paar elkaar voor het eerst ontmoeten, meestal onder humoristische omstandigheden) in het echt beleven. Van elke meet-cute schrijft ze een uitgebreid verslag, alleen onder deze voorwaarde wil Ezra schrijven.

Rachel Winters heeft met Net als in de film een heerlijke romcom geschreven. Elk hoofdstuk begint met een beschrijving zoals je dat in een script ook zou zien, je weet dus meteen dat het verhaal zich afspeelt in de wereld van de films. Hierdoor word je meteen het verhaal ingetrokken. Wat in het begin van het verhaal wel even wennen is, zijn de vele namen waardoor je het overzicht snel kwijt raakt. De grote vriendengroep (J.E.M.S. aka Jeremy, Evie, Maria en Sarah) van Evie en de vele mensen die betrokken zijn met haar werk.

Daarnaast heeft Rachel Winters een fijne schrijfstijl. In combinatie met de korte hoofdstukken vlieg je zo door het verhaal heen. Het verhaal is opgebouwd uit de verschillende meet-cutes die Evie in het echt gaat beleven. Winters weet deze meet-cutes zo te beschrijven dat je er een goed beeld van krijgt, het lijkt net alsof je soms zelf in een film bent beland. De meet-cutes zorgen voor veel hilarische situaties, waardoor een lach tijdens het lezen niet zal ontbreken. Verder hebben Evie en haar vriendengroep geen goed woord over voor Ezra Chester.

'De waarheid was namelijk dat Ezra Chester – Academy award-winnaar, de vrijgevige bloedmooie lieveling van de filmindustrie – een onuitstaanbare arrogante eikel was. Mijn vrienden noemden hem de zeurende asociale kleuter (afgekort ZAK) sinds hij uit een vergadering was weggestormd omdat ik de verkeerde koffie voor hem had besteld.'

De rest van het verhaal wordt Ezra dus ook niet meer bij zijn eigen naam genoemd maar heet hij ZAK.

Al met al is Net als in de film een heerlijk boek waarin de nodige humor wordt afgewisseld met een strijd om de liefde. In wie zal Evie uiteindelijk de ware vinden en volbrengt ze binnen drie maanden haar missie om ZAK zijn script voor een romcom af te laten schrijven?

Net als in de film

1  2  3  4  5

Evie Summers dreigt haar baan kwijt te raken tenzij ze de notoir lastige scenarioschrijver Ezra Chester overhaalt om het script voor een Hollywood-romcom te maken. Het probleem? Hij weigert.