Robotjacht - Damien Love RECENSIE

Recensie: Robotjacht - Damien Love

Alex is een tienerjongen met een passie voor robots. Zijn opa houdt ook erg veel van robots en samen hebben ze al een mooie collectie kunnen verzamelen. Als zijn opa op reis is, krijgt Alex een bijzonder oude robot opgestuurd door zijn opa. Hij vindt hem heel mooi, maar ook een beetje vreemd. Er gebeuren onverklaarbare dingen als de robot in de buurt is. Al snel zijn er een paar mysterieuze mannen die achter de robot aan zitten, maar Alex en zijn opa weten te ontkomen. Kunnen ze de mannen voor blijven? En waarom willen ze de robot eigenlijk?

Robotjacht is een superspannend verhaal. Al vanaf de eerste pagina's vliegen de vonken van de pagina's af door de mysterieuze robots en de vele achtervolgingen die Alex en zijn opa moeten doorstaan. Kinderen (de doelgroep van dit boek) zullen ongetwijfeld meegetrokken worden in de spanning en het boek zeer snel uitlezen. Je moet wel een klein beetje geïnteresseerd zijn in robots of erdoor verwonderd zijn, want anders zal het verhaal uiteindelijk misschien gaan vervelen.

De setting met al die robots is goed bedacht door de auteur Damien Love. Hij wekt de robots op een interessante manier tot leven en zorgt voor veel mysterie en een tikje gegriezel. Het spannende effect was er dus voor 100%, maar ik vond dat er hier en daar nog een verklaring miste. Het is aan het einde van het boek nog niet helemaal duidelijk hoe het juist komt dat de mysterieuze mannen robots tot leven kunnen wekken, een duiding die ik nog graag in Robotjacht had gezien. Dit is nog maar deel 1 van een serie, dus hopelijk komt er meer uitleg in de volgende delen!

Niet alleen over de robots was er nog onduidelijkheid, maar ook over Alex en zijn opa zelf. Alex ontdekt dat zijn opa bijzonder lenig en energiek is en dat hij ouder moet zijn dan hij lijkt. Er is dus duidelijk iets eigenaardig met zijn opa, maar hij krijgt nooit uitleg van hem. Ook Alex zelf merkt dat hij een speciale band heeft met bepaalde robots, maar meer komen we niet te weten. Dat vond ik jammer! Je merkt dat Damien Love nog heel veel verhaal over wil houden voor de volgende delen, maar naar mijn mening mocht er in dit boek wel al wat meer van de verhaallijn aan bod komen. Het zorgt er langs de ene kant wel voor dat je graag de volgende delen wil lezen, maar langs de andere kant verzwakt daardoor het verhaal in het eerste deel... waardoor je als lezer met een onvolledig gevoel achterblijft.

Robotjacht van Damien Love is een superspannend verhaal voor kinderen. In het eerste deel van deze serie tast je rond veel mysteries nog in het duister, waardoor het snel uitkijken is naar deel twee!

Recensie: Robotjacht - Damien Love

Robotjacht

1  2  3  4  5

Een eeuwenoud mysterie en een bloedstollende achtervolging...

Op een winterdag ontvangt de twaalfjarige Alex in Engeland een mysterieus pakketje van zijn grootvader. Het is een oude tinnen robot uit Praag. "Deze is bijzonder,' staat op het begeleidende briefje. Als er al snel allerlei vreemde dingen gebeuren, vermoedt Alex dat het stuk speelgoed niet alleen bijzonder is – het zou best wel eens levensgevaarlijk kunnen zijn.

Wanneer het uit de hand loopt en Alex wordt aangevallen, schiet zijn grootvader hem te hulp. Hij trekt Alex mee in een avontuur vol duistere magie, weg van doodnormale zaken als vrienden, pestkoppen en huiswerk. Samen vluchten ze door een winters Europa, achtervolgd door meedogenloze vijanden en kleine robots. Zijn grootvader weet meer, maar weigert om Alex alles te vertellen. Het wordt een race tegen de klok om te ontsnappen aan het gevaar en om het duistere geheim rond de robot op te lossen.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox