Louis en Louise - Julie Cohen RECENSIE

Recensie: Louis en Louise - Julie Cohen

Louis en Louise is het verhaal van twee gezinnen in het Amerikaanse stadje Casablanca, een stadje waarin het dagelijks leven gedomineerd wordt door de industrie die voortkomt uit een papierfabriek. In het ene gezin groeit de tweeling Allie en Bennie op. Een jongen en meisje geboren uit ouders met weinig geld, waarvan de vader arbeider is in de papierfabriek. In het andere gezin wordt één kind geboren uit rijke ouders. De grootvader van dit kind heeft de papierfabriek opgezet en groot gemaakt. Vader is leidinggevende in de fabriek, en de rijkdom van de papierfabriek is een erfenis die voor het  kind klaar ligt. De identiteit van dit kind wisselt tijdens het verhaal. Het verhaal wordt in twee versies verteld: in één versie is dit kind het meisje Louise, in de andere versie is dit kind het jongetje Louis.

Louis en Louise behandelt verschillende thema's. Zo laat het je nadenken over de vraag: als alle omstandigheden hetzelfde zijn, in hoeverre verschilt jouw levensverhaal dan of je dit als meisje of als jongen beleeft? Ook vragen de hoofdpersonen zich regelmatig af in hoeverre hun omstandigheden voorbestemd waren en of ze iets hadden kunnen doen om hun leven er anders uit te laten zien. Geen van de hoofdpersonen is namelijk erg gelukkig. Een mooie quote komt uit een hoofdstuk over de inmiddels volwassen man Louis die besloten heeft niet in voorbestemming te geloven: 'Hij gelooft alleen in wat er nu is. We kunnen een rivier kennen, maar niet alle waterdruppels waar die uit bestaat, en elke andere route die de druppels hadden kunnen kiezen, naast deze.'

De verhalen tussen Louis en Louise wisselen elk hoofdstuk af. Zo houdt Julie Cohen de vaart er lekker in. En dat is fijn want je wilt Louis en Louise graag snel doorlezen. Er zit veel spanning in het boek door de vele geheimen die de hoofdpersonen met zich meedragen. Elke verhaallijn heeft zijn eigen geheimen die zo intrigerend en onvoorspelbaar zijn dat je ze snel wilt ontrafelen. Af en toe zit er een hoofdstuk tussen met als titel: Louis en Louise. Hierin wordt het verhaal uit beide oogpunten verteld, waarbij de vaststaande omstandigheden, zoals de ontwikkelingen in de papierfabriek en de verhalen van de vaste personages worden uitgewerkt. Het meisje en jongetje worden hier tegelijkertijd beschreven en Lou genoemd. De manier waarop over Lou wordt geschreven is in deze hoofdstukken wat verwarrend omdat er soms zinnen worden gemaakt als: Lou schudde hun hoofd.

Louis en Louise is een bijzonder en uniek boek. Julie Cohen laat je op een originele manier nadenken over voorbestemming, de maakbaarheid van het leven, en welke invloed je geslacht heeft op jouw eigen leven en op dat van de mensen om je heen.

Recensie: Louis en Louise - Julie Cohen

Louis en Louise

Julie Cohen

14 januari 2020

ISBN 9789026149023
    Uitgever De Fontein
    336 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Op 8 september 1978 wordt een baby geboren – en vanaf dat punt splitst het verhaal zich in tweeën. Louis en Louise zijn dezelfde persoon in twee verschillende levens. Het enige verschil is de laatste letter van hun naam. Ze hebben dezelfde beste vrienden, hetzelfde rode haar, dezelfde droom om ooit schrijver te worden. Ze maken dezelfde verschrikkelijke nacht mee, en moeten leven met de gevolgen, Louis als man en Louise als vrouw.