Sneeuwblind - Ragnar Jonasson RECENSIE

Recensie: Sneeuwblind - Ragnar Jonasson

Ari Thór besluit als jonge politieagent de eerste baan die hem aangeboden wordt, niet af te wijzen. Dit betekent echter wel dat hij van het zuiden van IJsland naar het noorden moet verhuizen. Weg van zijn gekende omgeving en partner.

Bij aankomst blijkt Siglufjörður een vissersdorpje te zijn waar alles rustig zijn gangetje gaat. Mensen doen hun deuren niet op slot, er is geen criminaliteit en het enige dat Ari telkens hoort is "hier gebeurt nooit wat". Maar in het kleine dorp waar iedereen elkaar kent dragen enkelen toch een geheim met zich mee dat het leven van iedereen voorgoed kan veranderen.

Sneeuwblind begint met het personage Ari, die een baan aangeboden krijgt in het noorden. Hij is een enthousiaste jongeman die geen kans wil laten schieten en zich wil bewijzen als jonge agent. Bij hem woont Kristín, zijn vriendin die studeert en tussendoor ook in het ziekenhuis werkt. Ze is altijd bezig met haar studies of werk en zet alles op alles om hierin te slagen.

Wanneer Ari naar Siglufjörður verhuist komen ook de andere personages in beeld. Schrijver Ragnar Jonasson probeert van iedereen een zo volledig mogelijk beeld te geven. Al zorgt dat soms wel voor verwarring. Er zijn namen die erg op elkaar lijken, of die ik als Belg erg op elkaar vind lijken maar voor iemand van IJsland misschien duidelijk verschillend zijn. Door deze vele personages was ik af en toe wel de draad kwijt. Je leest over iedereen wel iets en ze komen telkens weer terug in verschillende fragmenten.

Het voordeel van de uitgebreide beschrijving van deze personages is wel dat je iedereen leert kennen en ook een beetje kan voorspellen wie wat zou doen of wie wat gedaan zou kunnen hebben. Al moet ik zeggen dat bijna elk personage achteraf gezien erg onverwacht uit de hoek kwam.

In het begin van Sneeuwblind worden de dagdagelijks belevenissen van de mensen in het dorp Siglufjörður afgewisseld met een gruwelijke gebeurtenis die een nog onbekende vrouw moet doormaken. Deze tekst staat in het schuin gedrukt en is in het begin erg verwarrend. Maar uiteindelijk komt toch alles samen op het einde van het verhaal en komen alle geheimen naar boven die van al deze losse fragmenten een geheel maken.

Toch moet je even afwachten voor de spanning begint. Het is pas rond pagina negentig van Sneeuwblind dat Ragnar Jonasson een spannende gebeurtenis introduceert. Tot dat punt is het meer een verhaal over het dorp en de bewoners. Na deze gebeurtenis zakt de spanning weer voor een tijdje tot er een tweede piek komt en op het einde alles samenvalt.

Sneeuwblind is geen boek dat je van het begin tot het einde op het puntje van je stoel laat zitten maar is zeker wel spannend. Schrijver Ragnar Jonasson weet wat hij doet en prikkelt lezers met zijn schrijfstijl. Zijn personages zijn stille waters met diepe gronden en in Sneeuwblind is niemand wie hij lijkt te zijn. Het was zonder twijfel een aangename eerste kennismaking met deze schrijver en ik ben benieuwd wat hij nog voor ons in petto heeft.

Dit boek krijgt van mij 4 hartjes. Het is een verhaal dat zich afspeelt in IJsland en dit voel je doorheen het hele boek. De namen kloppen, de beschrijvingen van de omgeving kloppen, je ziet de omgeving zo voor je. Dankzij de duidelijke omschrijving en uitgebreide uitwerking van de personages zijn ook deze realistisch. Dit samen met enkele spannende gebeurtenissen en enkele geheimen en leugens maken van Sneeuwblind een spannend verhaal dat toont dat niet iedereen altijd toont wie hij echt is.

Recensie: Sneeuwblind - Ragnar Jonasson

Sneeuwblind

1  2  3  4  5

Ragnar Jonasson is de nieuwe kroonprins van de IJslandse thriller. Sneeuwblind is een beklemmend en angstaanjagend debuut van een buitengewoon nieuw talent.

Siglufjörður: een idyllisch vissersplaatsje in het onherbergzame noorden van IJsland, dat alleen bereikbaar is via een smalle bergtunnel. Waar niemand zijn huis op slot doet en waar iedereen elkaar kent.

Ari Thor, een jonge politieagent, begint er aan zijn eerste baan, ver van zijn vriendin in Reykjavík en ver van de demonen uit zijn verleden.

Wanneer een jonge vrouw halfnaakt in de sneeuw wordt aangetroffen, bloedend en bewusteloos, en een gerespecteerd schrijver zijn dood tegemoet valt in het plaatselijke theater, ontdekt Ari dat hij niemand in de kleine gemeenschap echt kan vertrouwen, en dat geheimen en leugens er een levenswijze zijn.