Een heel gewoon gezin - Mattias Edvardsson RECENSIE

Recensie: Een heel gewoon gezin - Mattias Edvardsson

Adam, een priester en Ulrika, een strafrechtadvocaat, zijn getrouwd en hebben samen één dochter, Stella. Stella werkt bij de H&M en het weekend brengt ze graag door met haar beste vriendin Amina. Adam en Ulrika hebben allebei een goede baan en hebben veel vrienden. Ze staan dus goed bekend. Dan ineens wordt hun dochter Stella beschuldigd van moord op een man die veel ouder is dan zij. Haar vader is stellig; Stella zou zoiets nooit doen. Haar moeder denkt hier anders over. Hoe goed kennen ze elkaar eigenlijk? En hoe ver ga je als ouder om je dochter te beschermen?

Vanaf het eerste hoofdstuk word je gelijk het verhaal in gezogen. Als je hier eenmaal in begint kun je het niet meer wegleggen. Het blijft je vasthouden tot de laatste bladzijden. Het is zo spannend. Aan het einde weet je pas echt hoe het zit. Tot die tijd blijf je maar gissen. Het mooie van Een heel gewoon gezin is dat je het verhaal vanuit drie perspectieven lees. Het eerste deel is vanuit de vader geschreven, het tweede deel vanuit Stella, de dochter, en het derde deel vanuit de moeder. Doordat dit zo gedaan is kun je je helemaal verplaatsen in de personen van waaruit het geschreven is. En kun je ook beter begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier handelt.

Je wordt in het verhaal steeds heen en weer geslingerd tussen verleden en heden. Dit is niet storend, want hierdoor wordt de spanning juist mooi opgebouwd. Doordat je steeds een stukje uit het verleden leest, ga je het heden steeds beter begrijpen. Ook laat de auteur je in de huid kruipen van de personages. De dochter, denk aan een vader die jou geen seconde kan loslaten. Altijd maar wil weten waar je bent en wat je doet. Hoe verstikkend is dat? Maar ook vanuit de vader wordt zo puur omschreven hoe hij zijn dochter altijd heeft gezien. En de moeder liet het vaak afweten, ze stortte zich op haar werk. Hoe is dit alles voor haar? Zelf een strafrechtadvocate nota bene.

De schrijfstijl van Een heel gewoon gezin is prettig. Het leest heel vlot. Weinig moeilijke woorden of langdradige dialogen. Alles klopt aan dit boek. Het is spannend, realistisch, eerlijk. Kortom echt een aanrader om te lezen. De auteur van dit boek is Mattias Edvardsson uit Zweden. Een heel gewoon gezin is zijn internationale doorbraak en een wereldwijde bestseller. Het boek is vertaald door Edith Sybesma. De originele titel is: En helt vanlig famili.

Dit boek krijgt de vijf volle hartjes. Dat verdient het echt. De spanning, de echtheid, de personages, dit alles maakt dit boek tot een prachtig geheel. Een aanrader voor iedereen die van spannende, realistische boeken houdt.

Een heel gewoon gezin

1  2  3  4  5

Een heel gewoon gezin van Mattias Edvardsson is een originele, psychologische roman over een gezin dat uit elkaar valt. Hoe ver zou jij gaan als je dochter beschuldigd wordt van moord?
    Ze zijn een heel gewoon gezin: Adam, predikant en getrouwd met advocate Ulrika, en hun 19-jarige dochter Stella. Ze leiden een gerieflijk leven in een villawijk. Tot Stella wordt gearresteerd op beschuldiging van moord.
    Een fascinerend moreel dilemma ontvouwt zich, want Adam gelooft in zijn dochters onschuld. Ulrika denkt echter dat ze iets verbergt. En Stella? Wat is haar kant van het verhaal?
    Hoe goed kennen deze ouders hun kind, en hoe goed kennen ze elkaar? Hoe ver gaan ze om haar te beschermen?

• Thuiskomst - Reina Crispijn