De Graffitimoorden - W.A. Dehairs RECENSIE

Recensie: De Graffitimoorden - W.A. Dehairs

Privé-detective Keller Brik gaat op zoek naar de vermiste man van zijn ex-vriendin Lisa. Al snel blijkt dat haar man is vermoord. Een grootschalig politie-onderzoek wordt gestart, want hij was kabinetchef van de minister van Binnenlandse Zaken. Een graffititekening speelt een belangrijke rol in de expositie van de moord en vormt een leidraad in het onderzoek. En al snel blijkt dat het niet bij deze ene moord blijft.

Ondanks dat de politie zich met het moordonderzoek bezighoudt, blijft ook Keller, op verzoek van Lisa, de zaak inspecteren. Als oud-rechercheur heeft hij handige contacten, maar is hij niet gebonden aan politieregels en dat biedt soms (risicovolle) mogelijkheden.

De Graffitimoorden is het tweede boek van auteur W.A. Dehairs. Deze Vlaamse thrillerauteur schreef eerder zijn debuut Lockdown, waarmee hij onder meer werd genomineerd voor de Gouden Strop. Het boek speelt zich af in het thuisland van de auteur, België, en dan hoofdzakelijk in de hoofdstad Brussel. De beschrijvingen van de stad zijn realistisch, waardoor je merkt dat de auteur de stad goed kent. Zo vormt deze internationale stad een mooie achtergrond voor De Graffitimoorden.

Hoofdpersonage Keller Brik is een oud-rechercheur die door een politie-onderzoek in het verleden, een andere weg in is geslagen. Welke gebeurtenis dit is, komt ook terug in het boek. Auteur W.A. Dehairs geeft in zijn boek een complete karakterschets van zijn hoofdpersonage en kweekt daardoor sympathie bij de lezer. Keller is privé-detective en houdt zich voornamelijk bezig met onderzoeken naar overspelige partners. In zijn werk wordt hij ondersteunt door zijn assistente Gwen van Meer. Deze alternatieve vrouw houdt Keller met beide benen op de grond en weet door haar opmerkingen sarcasme en humor in het verhaal te brengen.

Naast Keller Brik, speelt ook zijn voormalig politiepartner Devuyst een belangrijke rol in het verhaal. Hij is nog altijd rechercheur bij de federale politie en is belast met de zaak van de vermoorde topambtenaar. Keller en Devuyst hebben regelmatig contact, zowel over de zaak, als wat er in het verleden gespeeld heeft. Ze hebben hetzelfde meegemaakt, maar kiezen hierin beide hun eigen pad en maken hun eigen keuzes.

Dehairs heeft met De Graffitimoorden een boeiende thriller geschreven. Hoofdpersonage Keller Brik is een origineel hoofdpersonage, omdat hij niet bij de politie zit, maar in het verleden wel zat. De moorden zijn rauw en expliciet beschreven. De kracht van dit boek zit met name in de interacties tussen Keller Brik met zijn assistente Gwen, ex-collega Devuyst en andere personages waar hij meer te maken krijgt gedurende het onderzoek. De opmerkingen zijn raak, direct, sarcastisch, waardoor het verhaal prachtig leest.

De Graffitimoorden is een interessante thriller van Vlaamse auteur W.A. Dehairs. Het verhaal bevat fascinerende personages, uitdagende dialogen en een boeiend plot.

De Graffitimoorden

1  2  3  4  5

Kort nadat privédetective Keller Brik aan zijn zoektocht naar een verdwenen topambtenaar begint, duikt het lichaam van de man op. Het verminkte lijk bevindt zich opgehangen in een loods, vlak voor een graffititekening van datzelfde tafereel. Met tegenzin en vrezend voor zijn eigen leven zet Brik zijn onderzoek voort.

Ondertussen vindt er een tweede moord met dezelfde modus operandi plaats, ditmaal op een topadvocaat. Alleen verscheen de muurschildering een dag eerder op een andere plek in de stad.

Wanneer nog een derde tekening opduikt en Brik de persoon erop herkent, start een race tegen de klok die maar op twee manieren kan eindigen: met het vinden van de seriemoordenaar of een derde lijk.