Niemand zoals hij - Lucia van den Brink RECENSIE

Recensie: Niemand zoals hij - Lucia van den Brink

Renke's grootvader Pieter start plotseling met haar zijn dagboekfragmenten op te sturen. In een periode in haar leven waarin ze zoekende is naar wat ze echt wil, komen de fragmenten als een frisse wind die haar de kant van Japan opwaait. Dat is namelijk waar haar grootvader naartoe vertrokken is toen hij de diagnose ALS kreeg een jaar geleden. Renke leert door de fragmenten haar grootvader beter kennen, maar ook zichzelf. Misschien heeft ze in het verleden wel teveel waarde gehecht aan haar voorkomen op social media en moet daar maar een keer verandering in komen.

In Niemand zoals hij laat Lucia van den Brink meerdere stemmen horen. Er is langs de ene kant het coming-of-age verhaal van Renke. Zij probeert haar eigen plek in de wereld te vinden en hoe ze die moet vormgeven. Is haar voorkomen op social media inderdaad echt zo belangrijk of zijn er nog andere manieren om jezelf te uiten? Daar tegenover staat Renke's grootvader Pieter. Hij is aan het einde van zijn verhaal gekomen en probeert daar op zijn manier mee om te gaan. Of het de goede manier is? Daar kan je als lezer veel over nadenken en dat is zeker een deel van de kracht van het boek. Wat doe je als de dokter je vertelt dat je nog maar een jaar te leven hebt?  Neem je dan een radicale beslissing om naar de andere kant van de wereld te verhuizen, zonder je familie in te lichten waarom je dat doet?

Deze twee verhalen creëren een mooie spanningsboog doorheen het hele boek en vormen als het ware een emotionele brug. Beide hoofdpersonages zijn zoekende en proberen elkaar te bereiken. In het begin van Niemand zoals hij sta je als lezer nog buiten het verhaal, maar naarmate het boek vordert slaagt Lucia van den Brink erin om je helemaal in haar web te vangen. Je leeft mee en dat gebeurt met een lach en een traan. Er is een moment waarop je als lezer het boek dichtklapt om later verder te lezen en je naar de cover kijkt en bedenkt hóe góed die bij het verhaal past. Het is ook dát gevoel dat van Niemand zoals hij een bijzonder iets maakt.

Integer en klein. Zo voelt het hele boek eigenlijk aan. Er zijn wel wat hiaten, dat klopt, en sommige lezers zullen die liever helemaal opgevuld en afgedicht gezien. Toch heeft de afwezigheid van bepaalde elementen, zoals een echt liefdesverhouding, ook zijn charme. Daarmee ontstaat er ruimte voor de onzekerheid waarmee alle personages te kampen hebben en het past ook bij de Japanse cultuur die van den Brink toch ook een plaats wil geven in deze roman. Niemand zoals hij is een debuut en dat is wel te merken. Hier en daar is van den Brink niet helemaal consistent in haar stijl, maar het is vooral uitkijken hoe grandioos ze een volgende roman neerzet eens ze dat onder controle krijgt.

Verhalen zijn er om verteld te worden en Lucia van den Brink is zeker een goede auteur om dat te doen. Niemand zoals hij geeft de lezer een mooie ervaring, die nergens moeilijk aanvoelt. Alles klopt en past mooi in elkaar. Toegegeven, het is niet altijd rozengeur en maneschijn wat de personages meemaken, maar toch voelt het niet aan als ramptoerisme. Het voelt echt aan en dat betekent dat de woorden soms ook je hart breken.

Niemand zoals hij

1  2  3  4  5

Renke heeft haar opa Pieter al een tijd niet gezien als ze op een dag pakketjes van hem ontvangt, met post-its, origami kraanvogels en dagboekfragmenten. Opa Pieter is naar Japan vertrokken nadat hij gediagnosticeerd was met de spierziekte ALS. Waar Renke alle tijd van de wereld heeft, weet hij dat zijn dagen geteld zijn. Hij probeert er het beste van te maken en wil karatetraining volgen bij zijn vriend Yamada. Doordat hij langzaamaan afscheid moet nemen, krijgt de schaduwzijde van zijn persoonlijkheid soms de overhand. Op die momenten schrijft hij in zijn dagboek. Als Renke haar baan verliest, reist ze opa achterna in een ultieme poging hem nog te leren kennen. In Nederland was dagelijks bezig met het delen van haar leven op haar blog en socialmediakanalen, maar tijdens haar reis komt ze er juist achter dat niet alles te delen valt. Hoe graag ze dat ook wil.