De Torenclub en het geheim van de grafheuvel - Marianne van der Wal RECENSIE

Recensie: De Torenclub en het geheim van de grafheuvel - Marianne van der Wal

Joost is twaalf jaar en woont met zijn ouders en zusje in een dorp in Gelderland. Zijn vader is directeur van een archeologisch museum, het aantal bezoekers van het museum loopt steeds verder terug. Zijn vader is al voorzichtig aan het rondkijken naar andere functies, bijvoorbeeld die van directeur in een museum in het noorden van het land, maar Joost voelt er niets voor te moeten verhuizen. Op een dag na schooltijd in het bos ontdekken Joost en zijn vriendin Karlijn een onbekende grafheuvel. Als ze deze openen, blijkt er een geheimzinnig gangenstelsel onder de grond te zijn ...

De Torenclub en het geheim van de grafheuvel is een avontuurlijk boek voor kinderen rond dezelfde leeftijd als Joost en Karlijn. Joost en Karlijn beleven een avontuur dat veel kinderen zelf ook wel zouden willen meemaken. Het ontdekken van een grafheuvel is misschien niet zo realistisch, maar het laveren tussen bezorgde en boze ouders en irritante klasgenoten is des te herkenbaarder. Vriendschap en familie zijn een belangrijk thema in het boek, dat daardoor goed aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep.

De Torenclub en het geheim van de grafheuvel leest vlot en makkelijk. Af en toe komen er wat moeilijker woorden in voor, maar deze worden ook gelijk toegelicht. De schrijfstijl van Marianne van der Wal is prettig en het verhaal is spannend. Van der Wal beschrijft heel veel, maar wisselt de beschrijvingen gelukkig ook voldoende af met dialoog. De beschrijvingen zijn nodig om je een goed beeld te kunnen vormen van het ondergrondse gangenstelsel en de plek waar de kinderen zich bevinden. Toch dreig je soms de draad een beetje kwijt te raken in het doolhof, de enkele illustraties zijn daarom zeer welkom. Van begin tot eind zit er vaart in het verhaal, het boek zal de aandacht van kinderen goed blijven vasthouden.

Het boek leest als een soort computergame waarin je je door levels heen moet puzzelen en elke keer een stapje verder komt. Het ondergrondse gangenstelt bevat allemaal puzzels en obstakels, waarbij het niet direct duidelijk is hoe je een stukje verder komt. Als lezer ga je automatisch ook meedoen. De tijd die Joost en Karlijn hebben is beperkt en het duurt een aantal dagen voor ze letterlijk en figuurlijk aan het eind zijn. Tel daarbij op dat ze ondertussen op de hielen gezeten worden door twee pestende klasgenoten, Jeffrey en Gert, dat zorgt uiteraard ook voor vertraging. Overigens blijkt in de loop van De Torenclub en het geheim van de grafheuvel dat er redenen zijn voor het gedrag van Jeffrey.

Heel positief is dat de hoofdpersonen van De Torenclub en het geheim van de grafheuvel een jongen en een meisje zijn. Dit maakt dat zowel jongens als meisjes geïnteresseerd zullen zijn in het boek. Van der Wal heeft een goede balans gevonden in het schrijven voor een brede doelgroep.

De titel en het einde van het boek suggereren dat dit niet het eerste deel is en dat De Torenclub en het geheim van de grafheuvel nog wel een vervolg zal krijgen. Kom maar op met dat volgende deel!

De Torenclub en het geheim van de grafheuvel

1  2  3  4  5

Joost is twaalf jaar en woont met zijn zusje en ouders in een gezellig dorp. Helaas komen er de laatste tijd bijna geen bezoekers meer in het archeologisch museum van zijn vader. Joost is bang dat ze zullen moeten verhuizen als dit zo doorgaat.
    Maar dan stuiten Joost en zijn klasgenootje Karlijn op een geheimzinnige grafheuvel en een ondergronds gangenstelsel. In de gangen vinden ze raadsels die verwijzen naar een eeuwenoud mysterie en een nooit gevonden schat. Die schat zou het museum weleens van de ondergang kunnen redden, maar er zijn kapers op de kust en bovendien moeten Joost en Karlijn bij hun zoektocht samenwerken met de pestkoppen uit hun klas. Lukt het hen om samen de schat te vinden?