De Cock en kermis in de hel - Peter Römer RECENSIE

Recensie: De Cock en kermis in de hel - Peter Römer

De Cock en kermis in de hel is alweer het 86e deel van De Cock-reeks van Baantjer. Appie Baantjer zelf is in 2010 al overleden, maar sindsdien heeft Peter Römer verschillende delen geschreven. Overigens heeft Römer ook het luisterboek van dit deel zelf voorgelezen.

Hoofdpersoon in deze detective is uiteraard rechercheur De Cock van bureau Warmoesstraat in Amsterdam. Op de kermis op het Westergasfabriekterrein staan voor het eerst sinds jaren rivaliserende leden van kermisfamilie allemaal met hun attracties op dezelfde kermis. De oude vete laait gelijk op. Dit nog niet zo'n probleem hoeven zijn, ware het niet dat een van de familieleden dood op het kermisterrein wordt gevonden. Hij is vermoord en bij zijn lichaam wordt een tarotkaart gevonden. De Cock moet de zaak onderzoeken. Als dan ook de oliebollenkraam in brand wordt gestoken én er nog ergens een tarotkaart opduikt, is dat aanleiding voor De Cock om in het verleden van de familie te duiken. De tijd is beperkt, een en ander moet zijn opgelost voor de kermis opdoekt en iedereen weer vertrekt naar andere kermissen in het land.

De Cock en kermis in de hel leest vlot en makkelijk. De puzzelstukjes om de moord op te lossen krijg je als lezer op hetzelfde moment als De Cock en zijn collega's, je loopt nergens een stap voor of achter. Hoewel, als De Cock aan het einde van het boek in zijn woonkamer aan zijn collega's uitlegt hoe en wat, bekruipt je als lezer toch het gevoel dat je net niet alle stukjes hebt ontvangen en het nooit zelf had kunnen oplossen. Dat hoort bij het format, maar is tegelijk ook een beetje jammer.

Bij vaste lezers of kijkers van de tv-serie zullen De Cock en zijn collega's oude bekenden zijn. Daar gaan Römer bij het schrijven ook vanuit. Er is geen introductie van deze hoofdpersonen. Leuk is dat De Cock een stagiaire heeft, Lotte. Eerst is hij wat terughoudend, maar al snel gaat hij overstag en neemt haar serieus en betrekt haar volop in het onderzoek. Dat is prettig om te lezen. Het is enerzijds heel comfortabel om op voorhand te weten dat je over een kleine 160 bladzijden weet wat er op de kermis is gebeurd, maar toch voelt het allemaal net wat te makkelijk en voor de hand liggend. Het meest interessante aspect van De Cock en kermis in de hel is het achterhalen waarom twintig jaar geleden de familie verscheurd is geraakt.

Jammer genoeg staan er ook wat fouten in het boek, die voorkomen hadden kunnen worden. Zo hebben ambulancemedewerkers de opdracht gekregen om het lijk van de kermis weg te halen. In de praktijk zal dit niet gebeuren. En ook loopt De Cock op een gegeven moment over het circusterrein, terwijl het verhaal zich toch echt op een kermis afspeelt.

De Cock en kermis in de hel is geen boek voor thrillerlezers en mensen die houden van verhalen met een ingewikkeld plot. Voor liefhebbers van de De Cock-serie en van dit genre is De Cock en kermis in de hel zonder enige twijfel een aanwinst die je zeker zou moeten lezen.

Baantjer 86 - De Cock en kermis in de hel

1  2  3  4  5

Baantjer's 'De Cock en kermis in de hel' is deel 86 in de succesvolle serie over rechercheur De Cock van bureau Warmoesstraat.

Na jaren staan twee rivaliserende leden van een kermisfamilie weer allebei met hun attractie op een Amsterdamse kermis op het Westergasfabriekterrein. Tegen de afspraak in, en de oude familievete laait dan ook meteen op. De Cock raakt erbij betrokken als een dode wordt aangetroffen op het kermisterrein. Vermoord, met bij zijn lichaam een tarotkaart. Al snel blijkt een karretje van het reuzenrad onklaar te zijn gemaakt, met nét geen dodelijk gevolg. In het gesaboteerde karretje wordt een tarotkaart gevonden… De Cock duikt in het familieverleden en ontdekt dat achter de vrolijke façade van de kermis een tragedie schuilgaat die roept om wraak. Hij moet de moordenaar ontmaskeren voor er meer slachtoffers vallen.