Verliefd - Hélène Delforge RECENSIE

Recensie: Verliefd - Hélène Delforge

Liefde is overal te vinden. Vaak gaat er veel geluk mee gepaard, maar soms kan liefde ook harten breken. Hélène Delforge en Quentin Gréban laten dat en nog veel meer zien aan de lezer en leggen zo alle facetten van liefde bloot in dit prentenboek voor oudere kinderen (en volwassenen).

Bij het in handen krijgen van dit boek, spreidt er zich al een geluksgevoel door je lichaam. Het A3-formaal in combinatie met een prachtige, groene cover waarop twee mensen overduidelijk verliefd zijn, vormt het perfecte plaatje. Je kan gewoon niet anders dan een soort opwindende anticipatie voelen voor al het moois dat de volgende bladzijden jouw kant op zal komen.

In Verliefd zijn de teksten geschreven door Delforge, en Gréban illustreert haar woorden. Deze opzet gebruikten ze in 2018 ook al voor het boek Mama. Het blijkt een fascinerende combinatie, want tekst en beeld vormen een perfecte eenheid en versterken elkaar.

Hélène Delforge schrijft op een ingetogen manier. Korte dialogen, zinnen zonder werkwoorden, dichtvormen en nog veel meer komen aan bod. Het is eigenlijk erg verschillend allemaal, maar het straalt wel hetzelfde gevoel uit. Al is dat ook moeilijk uit te leggen, want waar de ene spread overstroomt van het geluk, kan de volgende spread ook eenzaamheid of verlies uitstralen. Al die emoties zijn op een bepaalde manier wel aan liefde gelinkt, want het verlies van een geliefde hoort net zo goed bij de cyclus als het nieuwe leven dat je samen met je partner creëert.

De tekeningen van Quentin Gréban maken van Verliefd een waar meesterwerk. De uitdrukkingen op de gezichten van de mensen, de lichaamshoudingen, de details in de omgeving, de symboliek van bepaalde voorwerpen. Elke illustratie is een minutieus uitgewerkte compositie en voert de kijker mee naar een klein, afgezonderd universum. In die afgesloten wereld leer je in één oogopslag de emoties kennen van de personages op de tekening.

De rechterkant van de spread wordt telkens ingenomen door een paginagrote illustratie in kleur en de linkerkant bevat de tekst én een eenvoudige potloodtekening van één of meerdere personages van de rechterpagina. Dit samenspel maakt dat elke spread van Verliefd een eigen, afgesloten geheel vormt.

Verliefd is een absolute aanrader voor de fans van Rébecca Dautremer of Benjamin Lacombe. Over het thema liefde valt heel veel te vertellen en dat gebeurt dan ook in dit prachtige prentenboek. De ene bladzijde brengt een glimlach om de mond en de andere tranen in de ogen. Volwassenen zullen alle nuances kunnen waarderen die Delforge in haar teksten aanbrengt en zelfs de kleinste kinderen kunnen genieten van de levensechte illustraties van Gréban.

Recensie: Verliefd - Hélène Delforge

Verliefd

1  2  3  4  5

Net als bij Mama vormen ook in dit boek de poëtische teksten van Hélène Delforge en de sfeervolle illustraties van Quentin Gréban een onweerstaanbare combinatie. Een boek vol liefde, voor alle romantische zielen. Liefde is universeel. Mensen van alle tijden, alle culturen en van alle leeftijden weten: liefde is het enige wat écht telt. Zelfs als ze pijn doet.