Sabrina, Seizoen van de Heks - Sarah Rees Brennan RECENSIE

Recensie: Sabrina, Seizoen van de Heks - Sarah Rees Brennan

Sabrina Spellman is half heks - half sterveling en grootgebracht door haar twee tantes, Hilda en Zelda en haar neef Ambrose. Die ervoor kozen om Sabrina naar een gewone school in Greendale te sturen. Waar ze gewone vriendinnen kreeg en zelfs een vriendje Harvey. Het is de zomer voor haar zestiende verjaardag waarop ze gedoopt zal worden voor de duivel. Om vervolgens haar bestaan als heks te omarmen. Haar liefde voor de sterveling Harvey maakt dat Sabrina twijfelt. Kiest ze voor het licht of voor het duister. Niet alleen Harvey maar ook een demon in het bos staan het maken van deze keuze in de weg.

Geïnspireerd op de Netflix serie Sabrina, die nu haar derde seizoen in gaat, is deze prequel Seizoen van de heks geschreven. Het boek van Sarah Rees Brennan is spannend vormgegeven doordat witte en zwarte pagina's elkaar in hoofdstukken afwisselen. Als lezer volg je Sabrina en haar gedachten op de witte pagina's en lees je 'duistere gedachten' van de andere personages op de zwarte pagina's. Deze hoofdstukken zijn als zodanig betiteld alleen zijn de gedachten alles behalve duister. Je leert in deze hoofdstukken de personages veel beter kennen doordat je achtergrondinformatie krijgt en leest waarom ze bepaalde keuzes maken of hebben gemaakt.

De emoties en de diepgang in de personages en een kijkje in hun leven zoals bij bijvoorbeeld Sabrina's neef Ambrose, maken dat je meteen een band met hen voelt. Ambrose en Tommy, de broer van Harvey zijn personages waar ik enorm nieuwsgierig naar ben geworden. Sarah Rees Brennan heeft ondertussen nog twee boeken over het leven van Sabrina geschreven alleen zijn deze nog niet naar het Nederlands vertaald. Ik kan niet wachten om de rest te lezen.

Om het boek enigszins te kunnen vergelijken met de serie, die ik niet eerder gezien heb, keek ik de eerste aflevering. En ik was blij deze prequel, Sabrina, seizoen van de heks te hebben gelezen omdat ik anders halverwege de aflevering volledig de kluts zou zijn kwijt geraakt. Waar men het boek als traag ervaart, ervaar ik de serie als een snelheidstrein en een aaneenschakeling van rommelige scènes en dialogen. En vond ik de acteurs niet bij de personages passen. Kortom geen fan van de serie maar wel van het boek.

Mooi om te zien hoe de kracht van verbeelding werkt wanneer het om een boek gaat en niet een televisieserie. Sarah Rees Brennan heeft de wereld van Sabrina toegankelijker gemaakt. Misschien niet de spannendste gebeurtenissen beschreven maar een mooie inleiding tot de wereld van de magie. Daarom geef ik Sabrina, seizoen van de heks vijf hartjes.

Grimmige avonturen van Sabrina

1  2  3  4  5

Het is de zomer voor haar zestiende verjaardag, Sabrina Spellman weet dat haar wereld op het punt staat te veranderen. Haar leven bestaat uit het bestuderen van magie en toverspreuken, rondhangen met vrienden en naar de film gaan met haar vriendje Harvey Kinkle.
    Nu de tijd in de 'normale' wereld langzamerhand op aan het raken is, beseft ze dat het achterlaten van haar vrienden veel moeilijker is dan ze had verwacht. Al helemaal nu ze niet meer precies weet wat Harvey voor haar voelt. Wanneer haar nicht Ambrose voorstelt om een spreuk uit te spreken die zijn ware gevoelens voor haar zullen onthullen gaat het helemaal mis. Een mysterieuze bosgeest bemoeit zich met de spreuk en alles begint averechts te werken.
    Sabrina heeft zich altijd al aangetrokken gevoeld tot de macht van de magie. Toch begint ze steeds meer te twijfelen of haar magie haar niet het verkeerde pad op leidt. Zal ze ervoor kiezen om het pad van het licht te verlaten om het pad van de nacht te volgen?