Kleine hartige taartjes - Petit Gateau (Meike Schaling) RECENSIE

Recensie: Kleine hartige taartjes - Petit Gateau (Meike Schaling)

Petit Gateau is een patisserie die sinds 2013 is gevestigd in Amsterdam. De patisserie (drie zaken inmiddels) wordt gerund door Meike Schaling en haar partner Patrice Andrieu. In 2018 schreef Meike haar eerste boek, 'Kleine taartjes'. Dat werd zo goed ontvangen dat al vrij snel daarna haar tweede boek, Kleine hartige taartjes verscheen. Blader je er doorheen dan loopt het speeksel je in de mond. Voor iemand die meer van hartig houdt dan van zoet is het een waar walhalla.

Voor de bereiding van de Kleine hartige taartjes zijn wel wat materialen nodig die eerst aangeschaft moeten worden mocht je ze nog niet hebben: cakeblikken, madeleinevorm, cupcakevorm, rubberen meetringen, en uitstekers en bakringen van verschillende diameters, al gebruikte ik gewoon een cupcakevorm voor mijn quiches in plaats van bakringen.

Kleine hartige taartjes is onderverdeeld in zes verschillende soorten taartjes. Dat houdt in dat in het boek zes basisrecepten staan waarmee steeds andere gerechten gemaakt kunnen worden. Meike Schaling begint met quichedeeg en quichesaus. Uiteraard zou ik bijna zeggen, volgt daarna het recept voor de beroemde Quiche Lorraine. Dat er veel meer mogelijk is bewijzen de volgende bladzijden in het boek: Quiche Caprese, drie soorten kaas, Provençale, Caponate, Basquaise en meer. Tussendoor beschrijft Meike Schaling hoe je gedroogde tomaatjes, bijvoorbeeld voor in een quiche, maakt.

Na het uitgebreide hoofdstuk over quiches volgen er hoofdstukken over hartige cakes, hartige taartjes met pãte sablée (zoet deeg), bladerdeeg, hartige madeleines en brioche. Kleine hartige taartjes eindigt met een bonus. Recepten die er gewoon in móesten, aldus de schrijfster: kaassoesjes, wafels en zoute koekjes. Heel eenvoudig en snel gemaakt maar ook zó lekker bij een glas wijn of champagne.

In het 165 pagina's tellende boek staan in totaal 65 variaties, Natuurlijk heb ik ze niet allemaal gemaakt, maar door de duidelijke omschrijvingen lijkt het zondermeer alsof de gerechten niet kúnnen mislukken. Zelfs het zelf maken van bladerdeeg bijvoorbeeld, wat veel mensen toch afschrikt wordt duidelijk uitgelegd en afgedaan als een klusje waar eigenlijk niets aan is. Misschien toch eens uitproberen.

In Kleine hartige taartjes is veel ruimte ingeruimd voor de foto's van Renée Frinking. Behalve heerlijk uitziende taartjes worden sommige handelingen die nodig zijn in een recept door middel van foto's duidelijk uitgelegd.

Ik maakte uit het boek twee verschillende quiches. De quiche Provençale en een soort van quiche Lorraine maar dan met prei, de lievelingsquiche van de schrijfster. Ondanks de duidelijke omschrijvingen is het toch nog een behoorlijk klusje. Zeker het maken van het deeg was nog niet zo eenvoudig. Éénmaal uit de koelkast werd het snel zacht, dus was snel werken gewenst. Zeker de eerste quiche had de nodige voorbereiding nodig omdat er toch een soort van ratatouille gemaakt moest worden die eerst in de oven gegrild moest worden. Een ander deel van de ingrediënten moest smoren op het fornuis. Gelukkig was de quichesaus in een handomdraai gemaakt en ook de quiche met spek, kaas en prei vergde niet veel voorbereiding. Ze smaakten allebei zalig!

Kleine hartige taartjes van Petit Gateau is een heerlijk boekje wanneer je bij de borrel of gewoon als tussendoortje houdt van iets hartigs én als je het leuk vindt om te bakken maar niet altijd zoet wilt eten.

Kleine hartige taartjes

1  2  3  4  5

De kleine taartjes van Petit Gateau zijn niet alleen heerlijk als ze zoet zijn, ook hartig zijn het culinaire hoogteopunten op een feestje, borrel of partij. Kleine hartige taartjes bevat maar liefst zes basis recepten - van quiche en madeleine tot soes - elk met verschillende vullingen en toppings. De taartjes passen ook nog eens perfect in je lunchbox! Dit is hét boek voor zowel gevorderde als beginnende hartige bakkers.