Bish Bash Bosh! - Henry Firth & Ian Theasby RECENSIE

Recensie: Bish Bash Bosh! - Henry Firth & Ian Theasby

Bish Bash Bosh! is nu al een van mijn favoriete veganistische kookboeken. Alles in dit boek is erop gericht om plantaardig koken voor jou zo makkelijk mogelijk te maken. De Britse Henry en Ian zijn vooral bekend geworden met hun Youtube kanaal BOSH.TV, waarop ze de meest lekkere plantbased gerechten maken. Na hun eerste bestseller BOSH! proberen met hun tweede boek iedereen te leren dat vleesloze maaltijden helemaal niet mega ingewikkeld hoeven te zijn. Elk recept in het boek bestaat namelijk uit drie delen, zodat het super simpel is om te maken.

Dit kookboek is een van de weinige vegan kookboeken die vooral 'normale' producten gebruikt in de recepten. Voor de meeste recepten in Bish Bash Bosh! hoef je geen superfoods aan te schaffen of eindeloos veel kruiden in huis te halen om een gerecht te maken. Dit is precies waardoor dit boek  bij mij een stuk vaker uit de kast gehaald gaat worden.

Het boek is verdeeld in de volgende categorieën: snel klaar, grote porties, feestdiners, voor erbij & om te delen, groenten, desserts en ontbijt. Daarnaast kun je in het begin van het boek ook verschillende thema's terug vinden. Vooral deze thema's werken voor mij heel goed, omdat je gemakkelijk kan bepalen waar je zin in hebt. Als je dan op de menu pagina's kijkt heb je direct een lijstje met meerdere bijpassende recepten. Je hebt bijvoorbeeld 6 Britse klassiekers waarbij de Shepherd' pie er fantastisch uitziet. Daarnaast kan je ook nog alle kanten op met de 5 Tex-Mex gerechten waarbij je de nacho's en quesadilla's zeker moet gaan proberen. Of je gaat op de Aziatische tour met Tom Kha of Vietnamese sticky tofoe.

Een leuk extraatje zijn de recepten voor Kerstmis, want tijdens de kerstdagen draait natuurlijk alles om eten. Vaak is de basis van veel traditionele recepten vlees, dus dit boek kan iedereen wat nieuwe inspiratie geven om dit te gaan veranderen. Hierbij moet je denken aan een kerstpastei en een perfecte (vleesloze) jus.

Ben je vegetariër, veganist, flexitariër of wil je gewoon wat meer groente gaan eten? Bish Bash Bosh! laat zien dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn om meer plantaardig te gaan eten. Het is een super praktisch en mooi kookboek met veel simpele recepten en goede foto's. Daarnaast hoef je  ook niet naar verschillende speciaalzaken, want alle ingrediënten zijn gewoon gangbare groenten, kruiden, bonen of vleesvervangers.

Guacajacks

Guacajacks zijn ongelofelijk simpel te maken, maar je hebt wel een uurtje nodig om de zoete aardappels in de oven te poffen. Daarna maak je een guacamole met zwarte bonen en doe je deze in de gepofte aardappel. Het ziet er leuk uit en is heel lekker. Ik vond het wel meer een bijgerecht dan een volledige maaltijd. Dat is voor meer recepten in he boek het geval, dus soms 2 wat kleinere gerechten combineren is wel aan te raden.

Zie hier het resultaat:

Bananenbrood-blondies

Meestal maak ik gewoon simpel bananenbrood, maar deze variant zag er zo ontzettend mooi en lekker uit dat ik het wel MOEST proberen. Je hebt niet extreem veel ingrediënten nodig, maar het zijn wel wat bakbenodigdheden die je goed moet afwegen, ook is het echt belangrijk dat je 2 rijpe en 2 stevige bananen hebt voor het recept. Het recept was makkelijk te volgen doordat de stappen goed zijn uitgewerkt en het is zelfs zonder keukenmachine te maken. Het eindresultaat was nóg lekkerder dan ik had verwacht, maar met chocola, banaan en pindakaas kan dat ook bijna niet anders.

Vind je het lastig om meer groente te eten of weet je niet zo goed hoe je vegetarische maaltijden lekker kunt maken? Dit boek gaat jou helpen zonder dat je het gevoel hebt dat je compleet andere producten nodig hebt of nooit meer een fantastische burger, heerlijke pasta of goed gevulde bagel kunt eten. Bish Bash Bosh! is naar mijn idee een van de beste (instap)veganistische kookboeken op de markt. De recepten zijn lekker, makkelijk en 100% vleesloos. Daarnaast is het streven 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' echt de basis van dit boek.

BISH BASH BOSH!

1  2  3  4  5

BOSH! staat voor een nieuwe manier van koken. Na hun eerste succesvolle vegan kookboek BOSH! zijn Henry Firth en Ian Theasby nu terug met een nieuw boek, gevuld met heerlijke recepten en simpele stap voor stap instructies. BISH BASH BOSH! geeft recepten voor elke gelegenheid, die niet alleen makkelijk en lekker zijn, maar ook helemaal plantaardig. De mannen van BOSH! hebben het hun missie gemaakt om te zorgen dat iedereen heerlijk eten zonder vlees of zuivel kan bereiden. BISH BASH BOSH! geeft je dan ook nieuwe familiefavorieten, snelle doordeweekse maaltijden en comfort food. Daarnaast zijn de recepten zo opgezet dat ze voor iedereen makkelijk te volgen zijn. Of je nu volledig vegan eet of gewoon wat vaker wil eten zonder dierlijke producten, dit is het perfecte boek voor jou!

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane