Onverwacht - Jenni Hendriks RECENSIE

Recensie: Onverwacht - Jenni Hendriks

De 17-jarige Veronica Clarke is een Amerikaanse tiener met een geweldig leven. Ze is 3 jaar samen met haar vriendje, haalt hoge scores, studeert bijna af en trekt daarna naar een prestigieuze universiteit. Totdat ze merkt dat haar maandstonden uitblijven... en een zwangerschapstest haar ergste nachtmerrie bevestigt. Tot overmaat van ramp ontdekt haar ex-BFF Bailey haar grote geheim. Ze besluit om een abortus te laten uitvoeren, maar dat gaat enkel in een naburige staat, zo'n 1600 kilometer verderop. Zal Veronica het halen? Of gaat ze voortaan als een tienermoeder door het leven?

Onverwacht is een boek dat is bedoeld voor Young Adults, dus tieners en jongvolwassenen. Het is gewaagd om dan te kiezen voor een gevoelig thema als abortus, maar Jenni Hendriks en Ted Caplan komen er goed mee weg. Ze gebruiken in het boek veel humor, die dit ogenschijnlijke zware thema een lichte toets geeft.

Die lichte toets heeft de duidelijke overhand in het boek. Abortus is de start van de hoofdverhaallijn, maar de nadruk ligt eigenlijk op de vriendschap tussen Veronica en Bailey (en wat vriendschap betekent in het algemeen). Op zich is het niet zo'n groot probleem dat de focus niet op abortus ligt, maar als je als lezer op zoek bent naar een boek om meer te leren over abortus ben je dus bij dit boek niet aan het goede adres.

Het boek leest ongelofelijk vlot. De humor en de snelle, flitsende gebeurtenissen zorgen ervoor dat je het boek in een mum van tijd hebt uitgelezen. Het is een boek dat vooral gebruikt kan worden om eens goed te lachen en te ontspannen.

Wat ik wel miste in Onverwacht, was een kader voor de lezer. Dit boek werd geschreven door twee Amerikaanse auteurs en speelt zich volledig af in Amerika. Op zich is daar niks mis mee, maar Vlaamse en Nederlandse tieners die deze vertaling lezen zouden toch gewezen mogen worden op de verschillen tussen de landen. Hier zal je nooit 1600 kilometer moeten rijden om een abortus te laten uitvoeren. In het boek stapt Veronica ook gewoon binnen en kan ze meteen de abortus laten doen na wat papierwerk. In België en Nederland geldt er een verplichte bedenktijd van respectievelijk 6 en 5 dagen. Deze details zouden natuurlijk niet in het verhaal zelf aangepast moeten worden, maar een noot van de vertaler of een inleiding vanuit de uitgeverij zou dit euvel gemakkelijk verholpen kunnen hebben.

Ook wordt er op een gegeven moment totaal verkeerde informatie meegegeven aan lezers, zonder dat dit gecorrigeerd wordt. Ergens in het boek zegt Veronica dat ze het altijd veilig heeft gedaan door seks te hebben met een condoom, 'en soms zelfs twee'. Twee condooms tegelijk gebruiken is allesbehalve veiliger, aangezien het net meer kansen geeft op scheuren. Het stoorde me enorm dat zoiets (zonder kader) in een boek bedoeld voor jongeren blijft staan...

Onverwacht van Jenni Hendriks & Ted Caplan is een humoristische en vlotte Young Adult die het zware thema abortus op een lichte manier aanbiedt aan jongeren. Het is enkel jammer dat er geen enkel kader geboden wordt aan de Vlaamse en Nederlandse jongeren en er foute informatie in het boek staat.

Recensie: Onverwacht - Jenni Hendriks

Onverwacht

1  2  3  4  5

Veronica Clarke heeft een perfect leven: ze is mooi, populair én slim. Als het eindexamenjaar voorbij is, gaat ze naar de universiteit van haar dromen. Maar die plannen komen op losse schroeven te staan wanneer haar vriendje gaatjes in het condoom prikt. Veronica leest op de school-wc's de uitslag van een zwangerschapstest af: twee streepjes. Positief!

Na lang nadenken kiest Veronica voor een abortus. Maar de dichtstbijzijnde kliniek is 1600 km verderop en haar conservatieve ouders en vriendinnen mogen van niets weten. Noodgedwongen vraagt Veronica hulp aan haar voormalige beste vriendin Bailey, de schrik van de school (en ver daarbuiten). Wat er mis kan gaan op deze roadtrip vol empowerment? Ehm, alles...