De cyclus strategie - Maisie Hill RECENSIE

Recensie: De cyclus strategie - Maisie Hill

In De cyclus strategie leert Maisie Hill ons alles over onze cyclus. Iedere vrouw kent het wel, je cyclus, de hormonen, je wordt er doodmoe van. Dit boek bekijkt het van een ander perspectief. Hoe kan jij samenwerken (in plaats van je laten tegenwerken) met je hormonen en zo je dagelijks leven veranderen? Laat je niet leiden door je hormonen, maar gebruik ze om je cyclus te laten werken in je voordeel. Het klinkt veelbelovend.

En gelukkig is het dat ook. De cyclus strategie is een bijzonder indrukwekkend en interessant boek. Het is leerzaam en in mijn ogen revolutionair als het gaat om de manier waarop we kijken naar onze cyclus en hormonen. Het boek start met een vrij eenvoudige uitleg over wat er in ons lichaam gebeurt, wat ze de snelcursus "Ken uzelf" noemt. Dit legt Maisie Hill uit in kleine, begrijpelijke stapjes. Zie het als een herhaling van je biologielessen van de middelbare school. Indien nodig wordt de tekst ondersteunt met grijze kaders vol extra informatie, tabellen en schematische afbeeldingen. Nadat de basis is gelegd, zoomen we in op de verschillende fasen in een cyclus. Maisie Hill presenteert deze fasen met een mooie symboliek, namelijk de vier seizoenen: winter, lente, zomer en herfst. Positief aan De cyclus strategie is dat het een mooie balans is tussen informatief en praktisch. Maisie Hill geeft je voldoende tips, voorbeelden en ideeën over hoe je je maandelijkse krachten maximaliseert en je levensstijl (in hoeverre mogelijk) kunt aanpassen aan de vier seizoenen en wat ze voor jou betekenen.

De cyclus strategie is een must-have voor iedere vrouw en ieder meisje, want hoe mooi zou het zijn als deze manier van denken al begint bij de jonge meisjes die pas net om de hoek komen kijken wat betreft al dat gedoe voor vrouwen. Als ik dit boek had gehad toen ik jong was, wow, ik kan mij niet eens voorstellen hoe anders mijn relatie met mijn cyclus er dan uit had gezien. Om het nog iets aantrekkelijker te maken voor verschillende leeftijden, had het boek soms iets minder langdradig kunnen zijn. Hoe dan ook, koop dit boek en pak een markeerstift, notitieboekje of pen en papier erbij. Want geloof mij, je gaat dit boek lezen en hem vervolgens nogmaals lezen om volop aantekeningen te maken. Het boek motiveert vrouwen om uit de slachtofferrol te stappen en te leren luisteren en observeren wat ons lichaam ons probeert te zeggen. We zijn immers gewend om bijna bang te worden gemaakt met alles wat met het vrouwelijk lichaam te maken heeft en de medische wereld voelt regelmatig als ouderwets en niet helpend. Maisie Hill blijft gedurende het hele boek begripvol en empathisch. Ze is open en dat maakt dat we ons op ons gemak voelen bij haar, alsof ze naast ons zit. Je voelt je gesteund. Tegelijkertijd is haar schrijfstijl luchtig en bevat het boek ook redelijk wat humor.

In september 2020 verschijnt het vervolg, de Hormoon revolutie. Tot dat moment kunnen we volop aan de slag met De cyclus strategie, want samenwerken met onze cyclus gaat niet vanzelf, maar door dit boek weet je alles wat nodig is om de vier seizoenen te benutten.

De Cyclus Strategie

Maisie Hill

14 januari 2020

ISBN 9789401611688
    Uitgever Xander
    320 pagina's

Xander

Non-fictie

1  2  3  4  5

Life changing: de nieuwe manier van omgaan met hormonen en stemming in de maandelijkse cyclus.
    Acupuncturist Maisie verstaat de kunst van het samenwerken met je hormonen, in plaats van ze te beschouwen als een "vrouwenprobleem' dat vrouwen "onberekenbaar' maakt. En daarmee maakt ze van iets lastigs iets krachtigs.
    Dit revolutionaire boek vertelt je alles wat je moet weten over het proces dat je lichaam elke maand doormaakt. Ze introduceert De Cyclus Strategie om je te helpen in elk stadium het beste uit jezelf te halen. Je ontdekt onder andere hoe:
    Je elke fase van je cyclus herkent en begrijpt door middel van je innerlijke winter, lente, zomer en herfst
    Je je maandelijkse superkrachten maximaliseert en je je levensstijl aanpast aan je mindere dagen
    Wat je kunt doen als je hormonale disbalans ervaart