Wolfhunter River - Rachel Caine RECENSIE

Recensie: Wolfhunter River - Rachel Caine

Met een topauteur als Rachel Caine staan de verwachtingen hoog gespannen. Na meer dan vijftig romans heeft deze Amerikaanse haar vaste stek ingenomen op de thrillermarkt. Met de Stillhouse Lake-serie scheert ze weer hoge toppen.

Wolfhunter River is het derde deel in de reeks rond Gwen Proctor, een sterke vrouw die samen met haar kinderen opnieuw een leven tracht op te bouwen nadat ze ontdekte dat haar man een brute seriemoordenaar was. Ze moet opboksen tegen de publieke opinie die haar nog steeds als medeplichtige ziet in de moorden van haar man. Ondertussen zijn we een paar jaar verder en Gwen probeert een normaal leven te leiden samen met haar nieuwe vriend Sam en haar twee kinderen Lanny en Connor. De geesten uit het verleden blijven hen parten spelen, zeker als men van plan is een documentaire te maken over hun leven. Maar dan krijgt Gwen een vreemd telefoontje: een angstige rouw uit een provinciegat vraagt haar om hulp. Als ze daar aankomen, blijkt de vrouw vermoord en wordt haar dochter hiervan beschuldigd. Gwen gelooft in de onschuld van het meisje en gaat op onderzoek uit. Wat volgt is een bloedstollende aaneenschakeling van actie en spanning in Caines onnavolgbare stijl. Het plattelandsdorpje blijkt aan elkaar te hangen van intriges en bizarre relaties en doet er alles aan om de ‘vreemdelingen’ het zwijgen op te leggen.

Caine laat Wolfhunter River langzaam op gang komen. In het begin worden de familierelaties en het verleden van Gwen duidelijk geschetst zodat de lezer de twee vorige delen eigenlijk niet hoeft te lezen, al is het natuurlijk wel aan te raden om de hele achtergrond te kennen. Van zodra het gezin in Wolfhunter aankomt, is het hek van de dam. Het tempo ligt zeer hoog en de lezer heeft geen tijd (zin) meer om het boek opzij te leggen. De vele plotwendigen en de voortdeinende spanning laten de lezer de hele tijd op het puntje van zijn stoel zitten. Caine schrijft ook zeer beeldend, waardoor alles als een film de revue passeert. Het inlevingsvermogen is hierdoor zeer groot en de lezer zit als het ware op de eerste rij alles mee te beleven. Naast de actie spendeert de auteur ook heel veel aandacht aan de onderlinge relaties, waarbij ze niet alleen focust op het hoofdpersonage Gwen, maar evenzeer op Sam en de kinderen. Iedereen kampt met zijn eigen demonen en ook dat laat Caine goed uit de verf komen. Qua thrillergehalte moet dit Wolfhunter River absoluut een topscore krijgen, alle ingrediënten zijn ruimschoots aanwezig. Enig puntje van kritiek is dat er net iets te veel plotwendingen zijn om het helemaal geloofwaardig te houden, maar dat neemt de liefhebber van dit genre er ongetwijfeld graag bij.

Wolfhunter River

1  2  3  4  5

In een poging haar naam te zuiveren en haar familie te beschermen, treedt Gwen op in een talkshow op de televisie. Het blijkt een gruwelijke misrekening. Ze ontvangt een vreemd telefoontje van een vrouw uit Wolfhunter River die zich bedreigd voelt en om haar hulp vraagt. Tegen de tijd dat Gwen in de kleine, geïsoleerde plattelandsgemeenschap
    aankomt, is de vrouw dood. Haar dochter wordt van de moord verdacht. Gwen besluit op onderzoek uit te gaan, maar wat zij ontdekt is voor niemand te bevatten.